Universiteit Utrecht partner in landelijk Deltaplan Biodiversiteitsherstel

De Universiteit Utrecht werkt aan de versterking van wereldwijde en regionale biodiversiteit. Om zich verder te committeren aan deze doelstelling, heeft de universiteit zich op 8 december 2020 aangesloten bij het Deltaplan Biodiversiteitsherstel. Een kleine stap op papier, een grote sprong vooruit op het gebied van duurzaamheid.

Waar de term duurzaamheid vaak gaat over CO2-reductie en het verduurzamen van energiebronnen omvat dit veelgebruikte begrip veel meer, pleit Merel Soons (hoogleraar Plantenverspreidingsecologie & Natuurbescherming).

“Duurzaamheid gaat ook over het verantwoord omgaan met natuurlijke hulpbronnen zodat deze ook in de toekomst nog bestaan. Behoud van goed functionerende natuurlijke ecosystemen en de daarbij horende biodiversiteit, speelt hierin een cruciale rol.”

Portrait of Merel Soons
Prof. Dr. M.B. (Merel) Soons

Als je over de breedte van duurzaamheid inzoomt op biodiversiteit, kunnen we wereldwijd, landelijk, regionaal en op organisatieniveau (veel) meer doen. De universiteit beheert een gebied dat ongeveer net zo groot is als de Utrechtse binnenstad. Dit gebied heeft een cruciale rol als verbindend element tussen de omliggende natuurgebieden van het Utrecht Science Park, maar natuur is in het gebied versnipperd geraakt en de biodiversiteit is achteruit gegaan in de loop van de tijd. Dat wil de Universiteit Utrecht veranderen.

Samenwerken aan natuurherstel

Het Deltaplan Biodiversiteitsherstel werkt in een brede maatschappelijke coalitie aan biodiversiteit in Nederland. Gezamenlijk willen we de krimpende biodiversiteit in Nederland ombuigen naar herstel. Dit vereist een systeemverandering, samenwerking, en bovenal, een gecoördineerde aanpak. Daarom is er een plan.

Biodiversiteitsherstel als langetermijnvisie

De universiteit wil biodiversiteit in de omgeving versterken, herstellen en duurzaam gebruik van biodiversiteit bevorderen. Zo wordt natuurherstel onderdeel van het meerjarig terreinbeheer en wordt de verbinding met het omringende landschap versterkt. Ook in het onderwijs en onderzoek worden de doelen van het Deltaplan Biodiversiteitsherstel verweven. Studenten worden opgeleid met kennis over biodiversiteitsverlies en de mogelijkheden tot herstel. Deze kennis kunnen zij in de toekomst weer delen in de samenleving.

Daarnaast wordt er in lijn met het Deltaplan gewerkt aan de oprichting van een Living Lab biodiversiteitsherstel voor het Utrecht Science Park en omgeving (Delta Lab). Samen met alle gebiedspartners wordt hier momenteel over nagedacht. Hierin komen onderzoek, onderwijs, valorisatie en bedrijfsvoering samen.

Wil je meer weten over het Deltaplan Biodiversiteitsherstel? Ben je benieuwd wat de universiteit voor plannen heeft, of wat jij zelf kan doen aan biodiversiteit? Samen maken we grijs groener. Samen versterken we de biodiversiteit.