Universiteit Utrecht hijst regenboogvlag ter ere van 20 jaar huwelijksgelijkheid

De regenboogvlag wappert bij het Bestuursgebouw

Op donderdag 1 april wappert de regenboogvlag bij het Bestuursgebouw om de twintigste verjaardag van huwelijksgelijkheid in Nederland te vieren. Met het hijsen van de vlag staat de Universiteit Utrecht stil bij acceptatie, gelijkheid en veiligheid van alle mensen uit de LGBT+ community. De vlag is gehesen door Fleur Koolstra en Roel Zeegers, Praeses en Vice-Praeses van LHBT+-studentenvereniging U.H.S.V. Anteros.

Enorme impact op de LHBT+-community

Fleur en Roel delen waarom het vieren van deze mijlpaal belangrijk is, ook voor de huidige generatie studenten: "Al 20 jaar lang wonen wij in een land waar mannen met mannen mogen trouwen en vrouwen met vrouwen. Het is in Nederland zo normaal geworden, dat we er niet vaak meer over nadenken dat dit eerst niet mocht. In veel landen is dit niet zo en in een aantal is het hebben van een relatie met iemand van hetzelfde geslacht zelfs strafbaar.

Regenboogvlag bij het Bestuursgebouw

De legaliteit van het huwelijk voor mensen van hetzelfde geslacht heeft een enorme impact gehad op de LHBT+-community en wij kunnen trots zijn op de mijlpaal die is bereikt. Naast de acceptatie die deze wet laat zien zijn er natuurlijk vele andere voordelen van huwelijksgelijkheid. Voorbeelden hiervan zijn het gemeenschap van bezittingen en het delen van ouderlijk gezag bij de adoptie van een kind."

Geen zorgen over trouwen

"Jongeren kunnen zich geen tijd herinneren wanneer het huwelijk voor mensen van hetzelfde geslacht niet legaal was in Nederland en die normalisatie draagt bij aan de nagestreefde acceptatie. Dit zorgt ervoor dat de studenten van nu zich geen zorgen hoeven te maken over trouwen in de toekomst, of ze nou hetero zijn of deel van de LHBT+-community. Er is geen discussie meer nodig over de legaliteit van het huwelijk voor mensen van hetzelfde geslacht, die is een feit in Nederland. Daar zijn wij enorm blij om en trots op."