Uitgelicht: Senior Fellow Veronique Schutjens

Wij kunnen verschil maken in de levensloop van jongvolwassenen

Veronique Schutjens

Een fascinatie voor veranderingen in de levensloop van mensen en voor de kracht van peer-feedback lag ten grondslag aan het project XChange dat Veronique Schutjens begon toen ze in 2018 werd aangesteld als Senior Fellow bij het Centre for Academic Teaching. In dit project ontwikkelt ze een methodiek om bachelor exchange studenten te leren reflecteren op hun internationale ervaringen en deze ervaring beter te benutten voor hun employability skills.

"Het mooie van universitaire docenten, is dat wij verschil kunnen maken in de levensloop van jongvolwassenen. Tijdens hun opleiding in een cruciale levensfase leren en groeien studenten en wij, docenten, zijn in de prachtige en benijdenswaardige positie om dit fantastische proces te kunnen begeleiden en beïnvloeden. We leren hen om hoog te mikken en concrete doelen te stellen," schreef Veronique Schutjens in haar voorstel voor het project XChange.

Self-regulated learners

Jaarlijks mikken zo’n 1000 studenten hoog door onderwijs in het buitenland te volgen. “Ik zag bij mijn eigen Geo-studenten dat ze na hun tijd in het buitenland direct weer aan de slag gingen met hun studie en het leven hier. Ze deden feitelijk weinig met hun opgedane ervaring. Terwijl het vaak een hele bijzondere tijd is waarin je naast inhoudelijke verdieping ook veel levenservaring opdoet. Bovendien kan een uitwisseling in het buitenland je kansen op de arbeidsmarkt aanmerkelijk vergroten, mits je er ook echt iets mee gedaan hebt. De visie van de universiteit is dat onze studenten self-regulated learners worden. Ik wil ze via mijn project leren om meer te reflecteren en de uitkomsten meer te delen met andere studenten. Awareness, goalsetting en reflecting staan daarin centraal. Het doel daarvan is uiteindelijk de ontwikkeling van employability skills – of in termen van de UU: transferable skills.”

Met dit doel in haar hoofd ontwikkelde Veronique samen met Elma Zijderveld van Onderwijsadvies & Training een programma voor exchange studenten dat bestaat een pre-departure training met twee bijeenkomsten, twee stay-abroad opdrachten en een backhome meeting. In de pre-departure training bespreken de studenten met elkaar leerdoelen op het gebied van employability skills, en vragen hierop feedback van bekenden. Een krachtig instrument is het schrijven van een brief aan zichzelf, die later, tijdens het buitenlandverblijf, wordt toegestuurd. “Die brief is best confronterend: je leest de voorgenomen plannen, in je eigen handschrift, terug. Buiten de bekende, vertrouwde omgeving zit de student soms in een kwetsbare situatie, en het kan soms heel anders lopen.”

Ervaringsdeskundige

Dat overkwam Julian, inmiddels derdejaarsstudent Sociale Geografie & Planologie. Hij zou naar Innsbrück gaan maar daar bleek helemaal niets voor hem georganiseerd te zijn – woonruimte vinden was vrijwel onmogelijk en de informatie die gegeven werd was enorm schaars. Hij besloot dat hij zijn tijd beter elders kon besteden en koos voor een talencursus in Argentinië en een rondreis door Zuid-Amerika. “Het mooie is dat mijn vooraf gestelde leerdoelen wel zijn uitgekomen,” vertelt hij enthousiast: ”Ik wilde een taal leren en de lokale bevolking leren kennen. Doordat ik bij een gastgezin verbleef, is dat goed gelukt. Bovendien heb ik geleerd om met een teleurstelling om te gaan en in oplossingen te denken.” Julian zat bij de eerste groep studenten dat de training van Veronique en Elma doorliep. “Door het traject heb ik vooraf doelen gesteld en ben ik me nu meer bewust van wat ik heb geleerd.”

Reflective And Interactive Learning

Het format dat Veronique heeft opgesteld, gaat ze de komende tijd integreren met de cursus Intercultureel Leren die bij Geesteswetenschappen is ontwikkeld, en dit uitgebreid toetsen voor de hele UU. Veronique werkt daarmee aan onderwijsconcept dat ze ‘Reflective And Interactive Learning’ (RAIL) noemt. “Wanneer de training goed staat en effect heeft, hoop ik dat docenten het format breed kunnen inzetten. Naast de ervaring van exchange, kunnen docenten en studenten het ook toepassen bij andere leeractiviteiten zoals een stage, excursie, vrijwilligerswerk of een bijbaan. In alle gevallen draait het erom bewustzijn te verhogen, doelen te stellen en daarop te reflecteren - en zo meer uit elke leerervaring te halen.”

Heb je vragen of wil je meer weten over het project, neem gerust contact op met Veronique Schutjens.