Uitgelicht: Senior Fellow Irma Meijerman

Doen waar we goed in zijn; systematisch reflecteren op ons onderwijs

Op dinsdag 7 maart wordt niet alleen de jaarlijkse Onderwijsparade gehouden, maar daarnaast vindt ook de eerste Utrechtse Scholarship of Teaching and Learning Conference plaats. Drijvende kracht hierachter is Senior Fellow, Centre for Academic Teaching, Irma Meijerman. Wat is Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) eigenlijk en bovenal, wat hebben docenten hieraan?

“SoTL is een systematische manier om je eigen onderwijs te verbeteren. En het maakt je onderwijs leuker en beter. Veel docenten doen het eigenlijk al, soms bewust en soms onbewust. Ze passen bijvoorbeeld iets in hun onderwijs aan en kijken of de prestaties van studenten vooruit gaan of dat de evaluaties verbeteren. Of ze vragen aan een student wat hij of zij van een nieuwe tool of verandering vindt. Dit zouden we vaker en vooral systematischer moeten doen. Als we de uitkomsten vervolgens met elkaar delen, kunnen we van elkaar leren en ideeën opdoen.”

Wetenschappelijke benadering van onderwijs

Irma is al lange tijd gepassioneerd over deze manier om onderwijs door de docenten te verbeteren. “Ik ben zelf opgeleid als toxicoloog en heb geleerd om te reflecteren en de dingen methodisch aan te pakken. Ik wil bewijs voor wat ik doe. Wij wetenschappers zouden vaker hetzelfde met ons onderwijs moeten omgaan als met ons onderzoek. Doen waar we goed in zijn. Het maakt ons onderwijs interessanter en verhoogt de kwaliteit.”

Als Senior Fellow heeft Irma de taak op zich genomen om meer docenten binnen de Universiteit Utrecht in aanraking te brengen met de mogelijkheden van Scholarship of Teaching and Learning. “In het buitenland is SoTL echt een begrip. Je ziet universiteiten waar al vaker het eigen onderwijs op een meer systematische, onderzoeksmatige manier wordt benaderd door docenten. Wij als Universiteit Utrecht kunnen hiermee in Nederland voorop lopen. Onze universiteit is er klaar voor, onderwijs staat hoog op de agenda en met de komst van het Centre for Academic Teaching is er ook een platform om docenten met elkaar in contact te brengen en waar nodig de ondersteuning te bieden.”

Inspireren en delen van resultaten

Hoe verhoudt SoTL zich tot de hoge werkdruk onder docenten? “Veel mensen denken dat je voor  SoTL opgeleid moet zijn als onderwijskundige en vervolgens moet publiceren, maar dat is zeker niet het geval. Bij SoTL gaat het echt om verbetering en reflectie op je eigen onderwijs, wat er bij jou in een cursus gebeurt. Je leest onderwijskundige literatuur uit je eigen discipline en verzamelt data over het effect van je onderwijs. Dat kost tijd, maar levert je ook direct iets op. Maar het is vooral leuk om zo met onderwijs bezig te zijn en dit met andere docenten te delen, bijvoorbeeld op de Utrecht Scholarship of Teaching and Learning Conference.” Publiceren kan, maar ook andere vormen van het delen van je resultaten en ervaringen zijn mogelijk.

Benieuwd hoe SoTL in de praktijk eruit ziet en wat het voor jou kan betekenen? Kom naar de Utrechtse Scholarship of Teaching and Learning Conference op 7 maart.