Twee Utrechtse wetenschapstalenten naar buitenlandse onderzoeksinstellingen met Rubiconbeurs

Twee onlangs gepromoveerde Utrechtse wetenschappers gaan onderzoek doen aan een instelling in het buitenland met een Rubicon-financiering van NWO en ZonMw. Ze gaan daarmee complot-radicalisering in jongeren onderzoeken, en hoe een goedaardige cel transformeert in een kwaadaardige tumorcel.

Ervaring in het buitenland is voor veel wetenschappers een belangrijke stap in hun carrière. De Rubiconbeurs maakt het voor de jonge onderzoekers mogelijk onderzoek te doen aan een buitenlands instituut dat de beste omgeving biedt voor het onderzoek. In totaal werden vijftien Rubiconbeurzen uitgereikt. De twee Utrechtse onderzoekers die een Rubicon ontvangen zijn Hanne Duindam van de faculteit Sociale Wetenschappen en Lieke van de Haar van het UMC Utrecht.

In de ban van complotten? Een onderzoek naar complot-radicalisering in jongeren

Hanne Duindam

Desinformatie en complottheorieën kunnen ontwrichtend zijn voor een democratische samenleving. Een kleine groep complotdenkers blijkt namelijk bereidwillig tegenover geweld te staan vanwege hun complotgeloof. Dit project richt zich op de jongeren in deze groep. Wat maakt hen kwetsbaar voor complotradicalisering? En wat kunnen we eraan doen? Hanne Duindam gaat voor twee jaar naar Cambridge University om dit te onderzoeken.

Bestuderen van met nevus geassocieerde melanoma in ruimte en tijd

Lieke van de Haar

Soms verandert een goedaardige moedervlek in een kwaadaardig melanoom. Hoe transformeert een goedaardige cel in een kwaadaardige tumorcel? Door het RNA van veel van deze cellen uit te lezen, wil Lieke van de Haar het transformatieproces van deze cellen reconstrueren. Daarvoor gaat ze twee jaar naar het Berlin Institute for Medical Systems Biology.