Twee nieuwe Senior Fellows, Centre for Academic Teaching benoemd

Per 1 september 2021 worden twee nieuwe Senior Fellows benoemd door het College van Bestuur: Harold Bok (Diergeneeskunde) en Alexei Karas (UCR).

Gedurende hun Senior Fellowschap werken zij aan een faculteits- en/of universiteitsbreed project om het onderwijs verder te verbeteren, zetten zij zich in voor docentontwikkeling en verdiepen hun kennis op onderwijswetenschappelijk gebied. Hiermee dragen zij bij aan contextgebonden kennis van het hoger onderwijs. Na succesvolle afronding van het Senior Fellow Programma volgt een voordracht voor hoogleraarschap met accent op onderwijs. Hieronder volgt een korte introductie van de nieuwe Senior Fellows.

Portret van Harold Bok. Foto van Kees Rutten.
Harold Bok

De nieuwe Senior Fellows

Harold Bok is Universitair Hoofddocent bij de faculteit Diergeneeskunde. De ambitie om de kwaliteit van het onderwijs voortdurend te verbeteren, vormt de basis van al zijn activiteiten op het gebied van onderzoek, onderwijs, leiderschap en organisatie. Harold is een uitmuntend academicus op het gebied van onderwijsonderzoek met expertise op het gebied van toetsing en beoordeling. Zijn onderwijs staat hoog aangeschreven en hij heeft ook veel van zijn collega's in zijn faculteit geïnspireerd. Hij heeft diverse academische rollen en functies vervuld en leidt diverse brede innovatieprojecten, in zijn eigen faculteit maar ook samen met andere faculteiten. Met zijn project wil hij nieuwe en innovatieve methoden verkennen om de synergie tussen toetsen en leren te optimaliseren binnen een onderwijscultuur gericht op het verbeteren van competenties.

Alexei Karas

Alexei Karas is Universitair Hoofddocent Economie bij het University College Roosevelt (UCR). Alexei is heel gemotiveerd en gepassioneerd om datageletterdheid in het gehele curriculum voor studenten uit alle vakgebieden te introduceren. Alexei wordt beschouwd als een toonaangevend academicus aan het UCR en heeft al verschillende leidinggevende functies bekleed, bijvoorbeeld als afdelingshoofd en voorzitter van de curriculumcommissie aan de UCR.  Alexei is een expert in zowel Economie als Wiskunde en een uitstekend docent, zoals blijkt uit het winnen van de UU Docentenprijs 2017 en consistent hoog beoordeelde onderwijsevaluaties. Hij experimenteert voortdurend met nieuwe onderwijstechnieken in zijn cursussen.

Meer over het Senior Fellow Programma

Het Senior Fellow Programma heeft als doel het versterken van het onderwijskundige leiderschap binnen de Universiteit Utrecht door uitbreiding van het aantal hoogleraren met accent op onderwijs. Het programma draagt bij aan de zichtbare waardering voor onderwijs en docentschap en maakt het zichtbaar dat ook in onderwijs loopbaanstappen mogelijk zijn. Ook wil het programma een stimulans zijn voor onderwijsinnovatie en bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs.

Het programma is in 2017 vernieuwd en omgedoopt in Senior Fellow Programma (voorheen Teaching Fellow Programma). Met deze twee nieuwe benoemingen nemen nu in totaal dertien Senior Fellows aan het programma deel. Nieuwe kandidaten kunnen door de decaan worden voorgedragen. Het college van bestuur laat zich voor de benoeming van de Senior Fellows adviseren door een internationaal samengestelde selectiecommissie.

Meer informatie over het Senior Fellow Programma en de andere fellows, is te vinden op de website van het Centre for Academic Teaching. Neem voor vragen contact op met Mirjam Bok, managing director.