Twee masterstudenten Biologie halen financiering voor hun eigen promotieonderzoek binnen

Twee van de vier gehonoreerde voorstellen naar Utrecht

Twee masterstudenten van Biologie, Lennard van der Woude en Savani Silva, hebben hun eigen promotieonderzoek binnengehaald met een door hen zelf geschreven onderzoeksvoorstel. Van de 16 ingediende voorstellen werden er slechts 4 gehonoreerd, waarvan dus 2 voor de Utrechtse Biologie. De toekenningen zijn gedaan vanuit het programma Graduate School Uitgangsmaterialen van onderzoekfinancier NWO.

Van der Woude gaat onder leiding van prof.dr. Sjef Smeekens en dr. Martijn van Zanten onderzoek doen naar het effect van de klimaatopwarming op de groei van planten. Silva wordt begeleid door dr. Marcel Proveniers. Zij wil achterhalen hoe het al dan niet ‘doorschieten’ van een gewas wordt gereguleerd.

Lennard van der Woude

Lennard van der Woude haalde zijn bachelor Biologie in Utrecht en is momenteel bezig met het afronden van de master Molecular and Cellular Life Sciences. Zijn onderzoeksvoorstel heet ‘Unraveling the molecular mechanisms underlying high ambient temperature acclimation in plants using the novel growth regulator Heatin’.
Klimaatopwarming leidt tot significante verliezen in de opbrengst van gewassen. Planten kunnen hun groei en ontwikkeling echter aanpassen aan hoge temperaturen om de schadelijke effecten te beperken. De moleculaire mechanismes die daaraan ten grondslag liggen zijn echter nog onbekend.
Tijdens zijn onderzoeksproject ontdekte van der Woude dat een tot nu toe onbekende stof, Heatin, de aanpassing van planten aan hogere temperaturen stimuleert. Van der Woude wil ontrafelen via welke moleculaire mechanismen deze aanpassingen plaatsvinden. Inzicht hierin kan bijdragen aan de ontwikkeling van gewassen die bestand zijn tegen klimaatopwarming.

Savani Silva

Savani Silva haalde haar bachelor Biologie in Utrecht en rondde afgelopen jaar haar master Molecular and Cellular Life Sciences af. Haar onderzoeksvoorstel heet ‘The nuts and bolts of stem elongation: Unravelling the roles of ATH1, PNY and PNF during bolting of Arabidopsis’.
Dankzij millennia aan plantenveredeling beschikken wij vandaag over hoogproductieve voedingsgewassen. Omdat het beschikbare landbouwareaal in de toekomst afneemt, terwijl de wereldbevolking blijft groeien, moet de opbrengstcapaciteit de komende jaren echter fors omhoog.

Winst valt er bijvoorbeeld te halen door te voorkomen dat gewassen ‘doorschieten’, zoals bij rozet- en knolgewassen vaak gebeurt waardoor een groot deel van de oogst verloren gaat. Onbekend is hoe deze overgang van normale groei naar doorschieten gereguleerd wordt. Doel van het onderzoek van Silva is te achterhalen hoe het doorschieten gereguleerd wordt in de modelplant Arabidopsis. Zij kijkt daarvoor specifiek naar de transcriptiefactoren ATH1, PNY en PNF, die essentieel zijn bij dit proces.