Twee dissertatieprijzen voor taalwetenschapper Hans Rutger Bosker

Dr. Hans Rutger Bosker

Dr. Hans Rutger Bosker heeft twee prijzen in ontvangst genomen voor zijn proefschrift The processing and evaluation of fluency in native and non-native speech, dat hij in mei 2014 verdedigde aan de Universiteit Utrecht. Bosker werkt nu als postdoc onderzoeker aan het Max Planck Institute for Psycholinguistics in Nijmegen.

AVT/Anéla dissertatieprijs

De eerste prijs betreft de AVT/Anéla dissertatieprijs, die Bosker ontving voor het beste taalkundige proefschrift van Nederland in 2014. De prijs werd op 7 februari 2015 overhandigd tijdens de Grote Taaldag, het jaarlijkse taalkunde-evenement dat wordt georganiseerd door de Algemene Vereniging voor Taalwetenschap (AVT), de Nederlandse Vereniging voor Toegepaste Taalwetenschap (Anéla), en de Landelijke Onderzoekschool Taalkunde (LOT). Voor de prijs selecteert een onafhankelijke jury het beste proefschrift binnen de taalkunde dat in het afgelopen jaar aan een Nederlandse universiteit verdedigd is.

Jacqueline Ross TOEFL Dissertation Award

In dezelfde week nog hoorde Bosker dat zijn proefschrift ook de Jacqueline Ross TOEFL Dissertation Award had gewonnen. Deze prijs erkent promotieonderzoek dat een significante en originele bijdrage levert aan kennis over tweede taal toetsen.

Lof van de jury

De jury van de AVT/Anéla dissertatieprijs prees Boskers proefschrift als "een meesterwerk", dat uitblinkt in “de originaliteit en het lef, de doordachtheid van de argumentatiestructuur en de vraagstelling, de perfectie in uitvoering en de theoretische zowel als toegepaste inbedding”. Het proefschrift geeft “een haast encyclopedisch en toch compact beschreven overzicht over het onderwerp”.

De jury van de Jacqueline Ross TOEFL Dissertation Award beschrijft Boskers onderzoek als “een uitmuntend voorbeeld van hoe gericht empirisch werk in de psycholinguïstische traditie directe implicaties kan hebben voor de taaltoetspraktijk”. Het bevat “een niveau van coherentie en deugdelijkheid dat veel hoger ligt dan men gewoonlijk mag verwachten van een proefschrift.”

Bosker schreef zijn gelauwerde proefschrift aan het Utrecht Institute of Linguistics OTS van de Universiteit Utrecht, onder begeleiding van Ted Sanders, Nivja H. de Jong en Hugo Quené. Bosker zet zijn onderzoek voort binnen de afdeling Psychology of Language van het Max Planck Institute, waar hij zich richt op de productie en perceptie van spreeksnelheidsvariatie. Hij is verbonden aan het Donders Instituut als onderzoeker binnen het Language in Interaction Consortium.