Topwetenschappers bundelen krachten met nieuw Oncode Institute

Utrechtse hoogleraren Hans Clevers en Hans Bos betrokken bij oprichting

Koningin Máxima opent vandaag een nieuw, virtueel instituut waar 560 academische onderzoekers samen optrekken in de strijd tegen kanker om zo het verschil te maken voor patiënten. Onder de vijf oprichters bevinden zich de Utrechtse hoogleraren Hans Bos en Hans Clevers.

Het Oncode Institute richt zich op drie pijlers: excellent onderzoek, intensieve samenwerking en behandelmethoden sneller in de kliniek krijgen. Het doel is om fundamentele inzichten over kanker zo efficiënt mogelijk te vertalen naar betere en meer betaalbare zorg. De komende vijf jaar investeert KWF Kankerbestrijding, samen met de ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK), Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), Health~Holland, NWO en ZonMw in totaal 120 miljoen euro in Oncode Institute.

"De enorme waarde van fundamenteel kankeronderzoek wordt beter benut door deze vergaande samenwerking."

Vijf vooraanstaande Nederlandse kankeronderzoekers sloegen de handen ineen om Oncode Institute te realiseren. Onder hen de Utrechtse universiteitshoogleraar Hans Clevers, tevens groepsleider bij het Hubrecht Instituut, professor Moleculaire Genetica aan het Universitair Medisch Centrum Utrecht en wetenschappelijk directeur van het Prinses Máxima Centrum, en de Utrechtse hoogleraar Moleculair kankeronderzoek Hans Bos. De andere oprichters zijn René Bernards en Anton Berns (beiden van het Nederlands Kanker Instituut – Antoni van Leeuwenhoek) en Jan Hoeijmakers (Erasmus MC & Prinses Máxima Centrum).

IJzersterk team

Met samenwerking als uitgangspunt bundelen zij de krachten van 43 excellente onderzoeksleiders op het gebied van kanker in Nederland afkomstig van de negen partnerinstituten van Oncode Institute. De Utrechtse inbreng is fors: namens het UMC Utrecht doen zeven onderzoeksteams mee aan Oncode, vier andere onderzoeksleiders van het Hubrecht Instituut zijn daarnaast ook hoogleraar aan de Universiteit Utrecht.

Alle onderzoeksleiders brengen weer hun eigen onderzoeksteams mee, waardoor er in totaal 560 academische onderzoekers samenwerken binnen één overkoepelende strategie om de code van kanker te kraken. Hans Bos: “De enorme waarde van fundamenteel kankeronderzoek wordt beter benut door deze vergaande samenwerking tussen onderzoekers, ondersteund door een ijzersterk team van experts op het gebied van kennisbenutting.”

Impact in de kliniek

Een op de drie Nederlanders krijgt kanker. En ieder uur sterven er vijf mensen aan de gevolgen ervan in Nederland. Om kanker te slim af te zijn, wil Oncode Institute het ontstaan en verloop van de ziekte veel beter begrijpen op moleculair niveau. Om nieuwe behandelmethoden zo snel mogelijk in de kliniek te krijgen, stelt Oncode Institute een team van valorisatie-experts aan. Juist deze stap moet de kwaliteit van leven van patiënten verbeteren en zelfs levens redden.

Het Oncode Institute