Toine Pieters profileringshoogleraar en algemeen directeur Freudenthal Instituut

Expertisecentrum voor de geschiedenis van de farmacie

Het College van Bestuur heeft Toine Pieters benoemd tot profileringshoogleraar Geschiedenis van de Farmacie en algemeen directeur van het Freudenthal Instituut voor Science and Mathematics Education. Pieters is al sinds 2008 bijzonder hoogleraar Geschiedenis van de Farmacie in Utrecht, naast zijn aanstelling als senior-onderzoeker en –docent bij het VU medisch centrum. Zijn streven is binnen het Freudenthal Instituut een internationaal expertisecentrum te creëren voor de geschiedenis van de farmacie en aanverwante wetenschapsgebieden. Tegelijkertijd met Pieters is prof.dr. Wouter van Joolingen benoemd tot wetenschappelijk directeur van het Freudenthal Instituut.

Het onderzoek van Pieters beslaat een breed terrein en geniet internationale bekendheid. Centraal staat wetenschapsgeschiedenis, maar ook daarbuiten gaat hij onderzoekssamenwerkingen aan. Recent is hij succesvol in onderzoek op het gebied van ‘digitale geesteswetenschappen’. Daarnaast is hij een ervaren en gewaardeerde docent, die steeds gericht is op onderwijsinnovatie.

Farmacie in Utrecht

Pieters studeerde farmacie in Utrecht en promoveerde in Maastricht op de geschiedenis van interferonen. Zijn in handelseditie verschenen proefschrift is internationaal veel gelezen. Na aanstellingen in Groningen en bij de Vrije Universiteit, is hij sinds 1998 verbonden aan het VU medisch centrum. Daarnaast volgden aanstellingen als bijzonder hoogleraar in Groningen en later in Utrecht.

Aan Pieters werden verschillende prijzen toegekend, waaronder de Worth Estes prijs van de ‘American Association for the History of Medicine’, voor de beste Engelstalige publicatie op het gebied van de geschiedenis van de farmacologie. Verder was Pieters onder meer voorzitter van de Wetenschappelijke Programmacommissie van de KNMP, de beroeps- en brancheorganisatie voor apothekers, en lid van de programmacommissie Cognitie en Gedrag van NWO.

Freudenthal Instituut

Het Freudenthal Institute for Science and Mathematics Education (FIsme) is een onderzoeksinstituut van de faculteit Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht. Het instituut stelt zich ten doel de kwaliteit van het onderwijs in rekenen, wiskunde, natuurwetenschappen en informatica  te bevorderen door:

• onderzoek, expertise-ontwikkeling en kennisdeling op het gebied van bèta-onderwijs en -didactiek;
  • het opleiden van leraren in de bèta-vakken en het verzorgen van communicatieve en educatieve onderdelen in diverse andere bèta-opleidingen;
  • professionalisering en ondersteuning van bèta-docenten en netwerken van docenten;
  • het aanbieden van onderwijsmaterialen en leerlingactiviteiten (outreach).

Meer informatie

Monica van der Garde, persvoorlichter faculteit Bètawetenschappen, m.vandergarde@uu.nl, 06 - 13 66 14 38.