Tim Mainhard: "Als docent moet je duidelijk aangeven wat te ver gaat"

Hoe wapent een leraar zich tegen pesterijen en agressie van leerlingen in de klas? In het NPO Radio 1-programma De Dag benadrukt onderwijspsycholoog en UYA-lid dr. Tim Mainhard het belang van grenzen stellen.

Dr. Tim Mainhard

Het is echter geen goed idee om aan te geven wat niet mag: "Je moet vooral benadrukken wat je wél wil zien en dat belonen," zegt Tim Mainhard. Door positieve verwachtingen op te stellen, begrijpen leerlingen meer wat de leraar van hun wil zien. Hiervoor is het belangrijk dat de leraar als professional optreedt in de klas: zoveel mogelijk in contact blijven met de kinderen en wensen afstemmen.

Belangrijk is ook dat de docent kan terugvallen op een protocool voor het geval het wel verkeerd gaat. Leraar en leerling, maar ook leraren onderling, moeten afstemmen wat er wordt gedaan in geval van escalaties zodat iedereen er snel op kan reageren. Als een docent niet weet wat hij/zij aanmoet met een ruzie, gaat het mis.

Meer horen? Luister het complete fragment door de link hieronder te volgen.

Podcast De Dag