U-Talent ontvangt €250.000 voor verdere ontwikkeling

Subsidie voor talentontwikkeling leerlingen voortgezet onderwijs

U-Talent ontvangt de cheque
Sebastiaan Smit en Simone Endert (Platform Bèta Techniek), Hermien Vossebeld (Hogeschool Utrecht), Sanne Tromp en Cécile Kleijer (Universiteit Utrecht)

Het Platform Bèta Techniek heeft een subsidie van €250.000 toegekend aan U-Talent, het succesvolle gezamenlijke programma van de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en 37 scholen voor voortgezet onderwijs. U-Talent gaat hiermee het project verder verbreden en verdiepen door onder andere meer scholen te betrekken. “Dit is een prachtige erkenning voor ons programma,” aldus Sanne Tromp, directeur van U-Talent.

De subsidie is onderdeel van een programma van het Platform Bèta Techniek om regionale netwerken tussen het voortgezet en hoger onderwijs te versterken. U-Talent gaat de subsidie gebruiken om een gemeenschappelijk docentenprogramma te introduceren, de kwaliteit en het bereik van de activiteiten voor leerlingen te verhogen en de infrastructuur van de samenwerking te versterken.

Activiteiten samenbrengen

In 2014 namen de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en 37 scholen het initiatief om hun verschillende activiteiten op het gebied van bèta-techniekonderwijs samen te brengen in één programma. De partners willen hiermee het onderwijs in de natuurwetenschappen, wiskunde en techniek stimuleren en het onderwijs op havo en vwo beter laten aansluiten op de bèta-techniekopleidingen in het hoger onderwijs. “Ons netwerk combineert op een unieke wijze activiteiten voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs en hun docenten,” licht Tromp toe. “De scholen ontwikkelen aantrekkelijk en uitdagend bètaonderwijs op de eigen school.”

Natuur & Techniek-thema’s

De U-Talent Academie biedt talentvolle en gemotiveerde leerlingen van havo en vwo extra verdieping en uitdaging binnen het lesprogramma op school en daarnaast een speciaal programma op de universiteit. Zo komen leerlingen al in een vroege fase van hun keuzeproces in contact met de Natuur & Techniek-thema’s, om de belangstelling voor de N&T-opleidingen te verhogen. Het programma wil ook een rol spelen in de verbetering van de bètadidactiek op middelbare scholen, om de kwaliteit van de instroom in de N&T-opleidingen en daarmee ook het rendement van de opleidingen samen verder te verhogen.

Positieve bijdrage

Het Freudenthal Instituut, onderdeel van de faculteit Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht, is penvoerder van U-Talent. Naast de subsidie van het Platform Bèta Techniek dragen de partners een gelijkwaardig bedrag bij. De voorzitters van de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht, Marjan Oudeman en Jan Bogerd, melden in de gezamenlijke aanvraag: “Wij zijn er van overtuigd dat wij met het U-Talent programma een positieve bijdrage leveren om de samenwerking in de regio tussen onze instellingen en de VO-scholen te versterken en zo het onderwijs in de natuurwetenschappen, wiskunde en techniek te stimuleren.”