Stikstof en fijnstof verkorten ons leven

Nederlanders leven korter als gevolg van stikstofdioxide in de lucht. Hetzelfde was al bekend over fijnstof, waarin vooral roetdeeltjes schadelijk zijn. De luchtverontreiniging door beide stoffen, door verkeer en intensieve landbouw, veroorzaakt luchtwegaandoeningen en longkanker, concludeert het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) op basis van grootschalig onderzoek naar de gegevens van zeven miljoen Nederlanders.

Voor het onderzoek werkte het RIVM samen met het Institute for Risk Assessment Sciences van de Universiteit Utrecht. Ze analyseerden anonieme gegevens van het CBS. Gekeken werd naar sterfte en de oorzaak daarvan onder zeven miljoen mensen die vijf jaar lang op dezelfde plaats woonden en dus langdurig aan dezelfde vervuiling waren blootgesteld.

Het volledige artikel is verschenen in 'Trouw' van 13 maart 2015.