Sprintparcoursen in het Utrecht Science Park

Sprinten op het Utrecht Science Park
Intervaltraining op het nieuwe sprintparcours

Een sprintje trekken van 200 of 400 meter op een speciaal sprintparcours. Het kan tegenwoordig op de campus van de Universiteit Utrecht. De universiteit heeft in samenwerking met Sportcentrum Olympos een aantal sportfaciliteiten op het Utrecht Science Park gerealiseerd. De sprintparcoursen zijn de recentste aanwinst.

De sprinttracks zijn voor hardlopers die hun sprinttijden willen verbeteren. Daarnaast zijn de sprintparcoursen ook zeer geschikt voor interval- en tempotrainingen bij het hardlopen. Sportcentrum Olympos zal de tracks ook gebruiken bij de hardlooptrainingen voor diverse niveaus. De parcoursen zijn op plekken waar hardlopers ongestoord kunnen rennen. De start van de 200 meter sprintafstand is op het fietspad langs de sportvelden vlakbij Olympos. De start van de 400 meter sprintafstand is op de Toulouselaan achter de parkeerplaats bij het toekomstige RIVM-gebouw. Iedereen mag gebruik maken van deze sportfaciliteit.

Het voordeel van 200 en 400 meter tempo training voor hardlopers

Intervaltrainingen over 200 en 400 meter zijn uitstekende trainingen om de loopsnelheid te verbeteren. Door deze korte afstanden regelmatig, met voldoende herstel tussendoor, te lopen, train je de spierkracht en de coördinatie om ook langere stukken sneller te kunnen lopen. Een mogelijke training is 10 á 15 x 200 m met 200 meter rustig joggen tussendoor. Probeer de 200 meter vlot te lopen maar niet maximaal. Zorg altijd voor een goede warming up als deze training op het programma staat.

Een andere goede training is 10 x 400 meter met anderhalve minuut joggen als pauze. Probeer hierbij de 400 meter steeds in hetzelfde tempo te lopen.