Spannende finale verkiezing landelijk Docent van het Jaar

Finalisten met vlnr Margot Koster (UU), Bart Rietjens (HAS Hogeschool Den Bosch), Minister Engelshoven, Jurnan Schilder (Universiteit Twente) en Calvin Rans (TU Delft)

Afgelopen zaterdag 13 april vond de finale van de landelijke Docent van het Jaar verkiezing plaats. Deze door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) georganiseerde verkiezing kende dit jaar haar eerste lustrum en werd naast supporters van de finalisten bijgewoond door Minister van OCW, Ingrid van Engelshoven. Margot Koster, universitair hoofddocent aan onze opleiding Biologie was na een uitgebreide selectie tot de finale doorgedrongen. Ondanks haar fantastische mini-college over bacteriën, ging de winst zaterdag naar Calvin Rans van de TU Delft.

Minister Engelshoven bij ISO verkiezing
Minister Engelshoven van OCW tijdens de finale in de Jaarbeurs Utrecht

ISO verkiezing

Naast Margot en Calvin Rans (TU Delft) waren Jurnan Schilder (Universiteit Twente) en Bart Rietjens (HAS Hogeschool Den Bosch) genomineerd. In het futuristische Media Plaza van de Jaarbeurs in Utrecht gaven de vier topdocenten een inspirerend minicollege over een zelfgekozen onderwerp uit hun vakgebied. Dat ging van uitleg over dynamica aan de hand van een wasmachine, tot het nut van bacteriën en poeptransplantaties en hoe optimaal design in vliegtuigen leidt tot wanden met de dikte van een nagel. De jury kwam tot de conclusie dat alle kandidaten een rolmodel voor hun studenten zijn en uitblinken in de wijze waarop zij hun studenten weten te motiveren en te inspireren. Zij koos Calvin Rans als winnaar vanwege de wijze waarop hij de motivatie bij zijn studenten aan de opleiding Aerospace Engineering naar boven haalt.

Margot Koster

In 2018 ontving Margot reeds de Docentenprijs van de Universiteit Utrecht zelf. Voor die verkiezing werd Margot door haar studenten omschreven als open, humorvol en stimulerend tot het vinden van creatieve oplossingen. Volgens hen is zij een ‘natural born leader’. De Utrechtse jury roemde Margot vanwege de wijze waarop ze een veilige leeromgeving creëert en continu haar onderwijs innoveert, zich als docent ontwikkelt en als een scientific teacher haar onderwijs onderzoeksmatig benadert.

Margot is vanaf heden samen met de andere finalisten lid van het Comeniusnetwerk van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Dit netwerk bestaat uit docenten die een beurs hebben ontvangen uit het Comeniusprogramma en alle genomineerden voor de ISO Docentenprijs. Zij zijn gesprekspartner voor het hoger onderwijsveld op het gebied van onderwijsvernieuwing. Bestuurslid Marc van Mil, docent biomedische wetenschappen aan de UU, lichtte onlangs de werkzaamheden van het netwerk toe in dit bericht op DUB.

Aandacht voor docentontwikkeling

Het ISO organiseert jaarlijks de verkiezing om aandacht te vragen voor het vak van de docent en het geven van goed onderwijs. Minister Engelshoven benadrukte zaterdag: “Een goede docent is een docent die ook zichzelf wil blijven ontwikkelen.” De Universiteit Utrecht besteedt veel aandacht aan de professionalisering van haar docenten en de innovatie van het academisch onderwijs. Het was dan ook niet de eerste keer dat Utrecht een rol in de verkiezing speelde: in 2016 won eerdergenoemde Marc van Mil de prijs en in 2017 haalde Haza Rahim (docent psychologie) de finale van de verkiezing.

Lees hier het persbericht van het Interstedelijk Studenten Overleg over de verkiezing.