Slimme Gasten 2021: “De kinderen stellen bijzondere vragen waar je als volwassene van opkijkt.”

Vanochtend hebben ongeveer 1.000 leerlingen van basisscholen in regio Utrecht kennisgemaakt met onderzoekers van het Wilhelmina Kinderziekenhuis, het UMC Utrecht, het Prinses Maximá Centrum en de Universiteit Utrecht.

De Slimme Gasten
Groepsfoto Slimme Gasten 2021

Via videobellen gingen de Slimme Gasten een uur lang met de leerlingen in gesprek over hun onderzoek en werk in het ziekenhuis of op de universiteit. Ook werden er in sommige klassen experimenten en quizzen gedaan.

De leerlingen kwamen met veel inhoudelijke vragen over het onderzoek en werk in het ziekenhuis en persoonlijke verhalen, maar ook met moeilijke dilemma’s als: ‘Stel je móet kiezen: je katten of onderzoek doen?’ De Slimme Gasten waren allemaal verrast door de goede vragen en het enthousiasme van de leerlingen. Dat viel ook een deelnemende leerkracht op: “De kinderen stellen bijzondere vragen waar je als volwassene van opkijkt.”

Slimme Gasten Joyce en Angela met moleculen die ze aan de leerlingen laten zien

Naast de vragen kwamen de leerlingen ook met creatieve ideeën en input voor het onderzoek van hun Slimme Gast, bijvoorbeeld: ‘Waarom ga je niet gewoon met een rietje naar binnen en haal je de longontsteking als een stofzuiger weg?’.

Over Slimme Gasten

Slimme Gasten wordt georganiseerd door het Wetenschapsknooppunt van de Universiteit Utrecht, in samenwerking met het Wilhelmina Kinderziekenhuis en het UMC Utrecht. Volgend jaar is het programma op 17 mei. Dan hopen we dat de Slimme Gasten weer naar de basisscholen toe kunnen gaan om over hun onderzoek te vertellen. Benieuwd naar andere projecten van het Wetenschapsknooppunt? Kijk dan op onze website: www.uu.nl/wetenschapsknooppunt.