Simone Veld in nrc.next over de werkdruk van promovendi

Minder dan 10 procent van de Nederlandse promovendi is binnen vier jaar klaar met hun onderzoek. Velen van hen lopen vertraging op: door problemem met de data, plotselinge nieuwe inzichten of een ontoereikende planning. nrc.next wijdde daarom op 22 oktober een artikel aan dit onderwerp en sprak onder andere met dr. Simone Veld, de promovendimentor van de faculteit Geesteswetenschappen.

Wat doe je als promovendus als je vooronderstellingen totaal niet lijken te kloppen? Of als je in het derde jaar van je promotietraject opeens een briljante ingeving krijgt? In nrc.next vertelden PhD-studenten Merel Leeman (Nieuwste geschiedenis, UvA) en Michel Wilson (Technische informatica, TU Delft) over de obstakels die zij tegenkwamen tijdens hun onderzoekstraject. Leeman had uiteindelijk drie jaar extra nodig om haar onderzoek te voltooien, Wilson hoopt maar een jaar uit te lopen.

De twee zijn niet de enigen die vertraging oplopen: zo’n 40 procent van de promovendi doet vijf jaar over het onderzoek, aldus nrc.next. Simone Veld, die zelf promoveerde ( en PhD-studenten van de faculteit Geesteswetenschappen coacht), kan dit wel begrijpen. Aan de krant legde ze uit waarom een promotietraject erg zwaar kan zijn: ”Het is een competitieve werkomgeving. En als je ergens zo lang aan werkt, komt er ook een grote druk te staan op het eindresultaat.”

Simone Veld deed tijdens haar studie Nederlands in Leiden promotieonderzoek aan het Onderzoekinstituut voor Geschiedenis en Cultuur (OGC) van de Universiteit Utrecht. In 2005 promoveerde ze op Tot lof van vrouwen? Retorica, sekse en macht in paradoxale vrouwenloven in de Nederlandse letterkunde (1578-1662). Al tijdens haar onderzoek werd ze promovendimentor bij het OGC.

nrc.next