Seline Trevisanut benoemd tot hoogleraar Internationaal Recht en Duurzaamheid

Seline Trevisanut is per 1 februari 2018 benoemd tot hoogleraar aan de Universiteit Utrecht en krijgt de leerstoel Internationaal Recht en Duurzaamheid.

Seline Trevisanut
Seline Trevisanut, hoogleraar Internationaal Recht en Duurzaamheid

Volgens haar zal deze leerstoel "een paar van de meest cruciale problemen van deze tijd" behandelen: klimaatverandering, het duurzame beheer van natuurlijke hulpbronnen, het koolstofarm maken van de economie, de bescherming van het milieu, het zorgen voor energiezekerheid en energie-efficiëntie. Trevisanut werkt sinds 2012 bij de Universiteit Utrecht. In december 2014 kreeg ze een ERC Starting Grant voor haar project "Sustainable Ocean", dat nog steeds loopt. De ondertitel is: "Nieuwe belangen op zee: juridische instrumenten voor een duurzame oceaanbesturing." In het project wordt onderzocht hoe de wet kan bijdragen aan een duurzaam gebruik van de oceanen.

De rol van wetgeving

"Uitdagingen zoals klimaatverandering of afnemende biodiversiteit kunnen alleen efficiënt worden aangepakt door internationale samenwerking en met behulp van internationaal recht", zegt hoogleraar Trevisanut. De leerstoel Internationaal Recht en Duurzaamheid zal daarom gewijd zijn aan de studie en het onderwijs van gebieden van het internationaal recht die bijdragen aan het duurzame beheer van natuurlijke hulpbronnen en aan de bescherming van het milieu. Dit omvat onder meer de internationale milieuwetgeving, internationale investeringswetgeving en het internationale energierecht.

Een centrale onderzoeksvraag is, volgens Trevisanut, wat de rol van wetgeving is bij het bepalen, ondersteunen en stimuleren van duurzaamheid. "Dit vereist een grondige analyse van de relevante rechtsgebieden, maar ook van hoe het recht omgaat met andere relevante werkvelden, zoals bestuurskunde en geowetenschappen."

Discussies over soevereiniteit en rechtsmacht

In het internationale publiekrecht worden, volgens Trevisanut, momenteel belangrijke kernbegrippen ter discussie gesteld, juist als gevolg van duurzaamheidsdoelstellingen. "Ik denk aan soevereiniteit, jurisdictie en de status van natuurlijke hulpbronnen. Dat zijn belangrijke discussies en we zijn op weg naar het opnieuw vaststellen van deze concepten en het bedenken van nieuwe concepten."

Wat is nou duurzaamheid?

"Ik denk dat het de verantwoordelijkheid van de academische wereld is om allereerst te proberen te verduidelijken wat duurzaamheid is, in relatie tot de verschillende relevante werkvelden en verschillende manieren van kijken naar de wereld. Dit is een essentiële eerste stap op weg naar een betere uitvoering van duurzaamheid en de ontwikkeling van juridische instrumenten voor alle belanghebbenden."