Selectief droogzetten succesvol geïmplementeerd

Tijdschrift voor Diergeneeskunde

Christian Scherpenzeel promoveerde op 14 december 2017 op het proefschrift: 'Selective dry cow treatment in dairy cows'. "Bij de Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) heb ik deze onderzoeken uitgevoerd in opdracht van de stuurgroep Abres. We vonden het belangrijk de uitkomsten ervan wetenschappelijk te publiceren." Christian deed zijn promotie in deeltijd, met professor Theo Lam als promoter vanuit de faculteit Diergeneeskunde. "Voor GD en faculteit is het belangrijk dat wetenschappelijk onderzoek haar weerslag vindt in de praktijk. Dat komt mooi tot uiting in dit promotieproject en past precies in het credo van GD: Samen werken aan diergezondheid."

De afgelopen jaren is in Nederland breed ingezet op het verminderen van antibioticagebruik. Het preventief gebruik van antibiotica werd verboden. Voor het standaard droogzetten van alle koeien met antibiotica kwam een nieuwe methode in de plaats: het selectief behandelen van koeien die op het moment van droogzetten verdacht worden van een intramammaire infectie. Al in 2013, kort nadat de nieuwe regelgeving van kracht werd, gebruikte 75 procent van de melkveehouders een vorm van selectief droogzetten. "Het percentage koeien dat met antibiotica werd drooggezet is gedaald van 77 procent in 2008 naar ongeveer 30 procent in 2016. In de hele melkveehouderij hebben we het over een totale antibioticumreductie van 48 procent", vertelt Christian. Deze vermindering is groter dan je zou verwachten op basis van de KNMvD-richtlijn 'Antimicrobiele middelen bij het droogzetten van koeien'. "Die gebruikt het celgetal op het laatste meetpunt voor het droogzetten als leidraad voor het wel of niet behandelen met antibiotica in de droogstand", vertelt Christian. "De richtlijn geeft aan welke dieren met antibloticum mogen worden drooggezet, maar dat hoeft natuurlijk niet. Veehouders en dierenartsen bepalen samen, specifiek voor het betreffende bedrijf welke dieren voor behandeling in aanmerking komen en daarmee zijn blijkbaar mooie resultaten geboekt. Dat is een compliment waard, vooral omdat er geen dramatische gevolgen waren voor de uiergezondheid."

Het volledige artikel is verschenen in Tijdschrift voor Diergeneeskunde, januari 2018