SARS-CoV-2 infectie bij katten en honden in besmette nertsenbedrijven

Foto van een alerte rode kat in het stro

Verwilderde katten die positief getest zijn op SARS-CoV-2 zijn besmet geraakt door nertsen en niet door mensen. Dit blijkt uit recent onderzoek van de Universiteit Utrecht (faculteit Diergeneeskunde) en Wageningen Bioveterinary Research. Ook zijn er twee honden positief getest op SARS-CoV-2, het is niet duidelijk of deze honden besmet werden door nertsen of door mensen.

Onderzoeker Lidwien Smit: “We weten al langer dat dieren zoals nertsen, katten en honden vatbaar zijn voor een SARS-CoV-2 infectie. Dit onderzoek laat voor de eerste keer besmettingen zien waarbij er een overdacht is van nerts op kat zonder tussenkomst van mensen.”

In Nederland zijn 69 van de 127 nertsenbedrijven besmet geraakt met SARS-CoV-2 tussen april en november 2020 en alle nertsen op besmette bedrijven zijn geruimd na SARS-CoV-2 besmetting om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. Op sommige nertsenbedrijven waren (verwilderde) katten en honden aanwezig. Deze studie geeft inzicht in het aantal SARS-CoV-2 positieve katten en honden in tien besmette nertsenbedrijven en hun mogelijke rol in de overdracht van het virus.

Lees hier het hele artikel.