Sanne Ongersma wint Herman Servotteprijs voor masterscriptie

Sanne Ongersma, in 2016 afgestudeerd bij de researchmaster Comparative Literary Studies en momenteel docent bij de opleiding Engelse taal en cultuur, heeft de Herman Servotteprijs gewonnen voor haar masterscriptie A Historical Room of One’s Own: Performing Memory with a Cause in the Women’s Suffrage Movement.

De prijs wordt iedere twee jaar uitgereikt door de KU Leuven aan een uitmuntende masterscriptie, ingediend bij een Belgische of Nederlandse universiteit, die aandacht voor de Engelstalige literatuur combineert met ethische en politiek-maatschappelijke kwesties.

Vrouwenkiesrecht

De scriptie was begeleid door professor Ann Rigney en ging over het activistische gebruik van herinnering door de Anglo-Amerikaanse beweging voor vrouwenkiesrecht aan het begin van de twintigste eeuw. Volgens de jury combineerde het werk de laatste theoretische kennis vanuit het veld van memory studies met een scherpe analyse van historische data en belichtte het op vaardige wijze de maatschappelijke rol en relevantie van herinneren.

Prijsuitreiking

De prijs, bestaand uit een oorkonde en een cheque voor 1000 euro werd uitgereikt op 19 februari in de Stadsschouwburg van Leuven in het bijzijn van de Amerikaanse schrijfster Jennifer Egan, die er de tweejaarlijkse Herman Servottelezing gaf.