Samuele Murtinu nieuwe hoogleraar International Business aan de U.S.E.

Het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht is verheugd aan te kondigen dat dr. Samuele Murtinu met ingang van 1 augustus 2020 is benoemd tot hoogleraar International Business aan de Utrecht University School of Economics (U.S.E.).

Samuele Murtinu is Associate Professor of Entrepreneurship bij de afdeling Innovatie, Management & Strategie van de Rijksuniversiteit Groningen. Voor zijn komst naar de Rijksuniversiteit Groningen was hij universitair docent aan de Katholieke Universiteit van Milaan (2015-2016) en aan Politecnico di Milano (2011-2014). Hij was ook Visiting Scholar aan de Katholieke Universiteit Leuven (2009-2010), Melbourne Institute of Applied Economic and Social Research (2010), Intellectual Property Research Institute of Australia (2010), Universidad Complutense de Madrid (2011), Drexel University - LeBow College of Business (2014), Temple University - Fox School of Business (2014), en Bocconi University (2017-2018).

Zijn onderzoeksinteresses bevinden zich op het kruispunt van het internationale bedrijfsleven, ondernemingsfinanciering en innovatie. Zijn huidige onderzoek omvat het onderzoek naar hoe de verschillende bestuursvormen van investeerders de prestaties van bedrijven beïnvloeden, hoe bedrijven zich gedragen wanneer ze zich wagen aan onbekende scenario's, de rol van technologie en menselijke kapitaalconfiguraties voor bedrijfssucces, en hoe onzekerheid vorm geeft aan signalerings- en contracteringsstrategieën in internationale contexten. Verder bestudeert hij ook genderkwesties en onderzoeksmethoden.

Zijn onderzoek verscheen in het Journal of International Business Studies, Journal of Business Venturing, Strategic Entrepreneurship Journal, Research Policy, Global Strategy Journal, Journal of Economics & Management Strategy, Journal of Corporate Finance, Industrial and Corporate Change, Small Business Economics, en Economics Letters, onder andere. Zijn onderzoek won verschillende prijzen, waaronder het CEIBS Cathay Cross-border Private Equity Research Program (2019), de Temple/Academy of International Business Best Paper Award (2017), en de 2019 UAM-Accenture Chair Award in Economics and Management of Innovation (Second Award).
Hij is redacteur van een speciale uitgave voor het Journal of World Business en hij is lid van de redactieraad van het British Journal of Management.

Samuele Murtinu promoveerde bij Politecnico di Milano. Hij heeft deelgenomen aan talrijke onderzoeksprojecten, gestimuleerd door de Europese Commissie en particuliere en openbare instellingen. Hij trad op als onafhankelijk beoordelaar voor het Italiaanse Ministerie van Economische Ontwikkeling, verschillende overheidsinstellingen, universiteiten, particuliere organisaties en brancheorganisaties.

"De U.S.E. verwelkomt met trots zo'n getalenteerde wetenschapper, die een brug slaat tussen economie en bedrijfsleven, als de eerste leerstoelhouder van de Universiteit Utrecht in International Business", zegt Prof. Erik Stam, hoofd van U.S.E..