Ronald Pierik benoemd tot hoogleraar Plant Photobiology

Prof.dr. Ronald Pierik

Dr. Ronald Pierik is benoemd tot hoogleraar Plant Photobiology aan de Universiteit Utrecht. Pieriks leerstoel is onderdeel van het Institute of Environmental Biology van de faculteit Bètawetenschappen. Met zijn onderzoek naar de concurrentie van planten om licht, heeft hij een vooraanstaande positie in de internationale plantenbiologie verworven. Zijn benoeming is een versterking van zowel het focusgebied Future Food als van het onderzoek naar ‘Climate, water and ecosystems’, dat onderdeel is van het universitaire strategische thema Sustainability.

Ronald Pierik (1975) is op dit moment hét Nederlandse gezicht in het plant photobiology onderzoek. De relevantie van het onderzoeksveld is groot. Wereldwijd wordt veel onderzoek gedaan naar het optimaliseren van de opbrengst van de landbouw om de groeiende wereldbevolking te kunnen voeden. De manier waarop planten reageren op nabije buurplanten, zonlicht en schaduw speelt daarbij een grote rol. Zonlicht is immers de (gratis) energiebron waardoor planten groeien.

PNAS-publicatie over schaduw-alarm

Pierik doet vooral fundamenteel onderzoek naar de genetische uitrusting en de moleculaire mechanismen die bepalen hoe planten reageren op zon en schaduw. Zo ontdekte hij een nog onbekend mechanisme waarmee horizontaal groeiende planten reageren op naderende schaduw: zodra bladpunten van twee planten elkaar raken, gaan hun bladeren omhoog staan. Deze ontdekking werd gepubliceerd in PNAS.

Bepalend voor de opbrengst

“Onze gewassen worden in hoge dichtheden gekweekt. Daarom is het essentieel om te begrijpen hoe planten hun groei hieraan aanpassen. Bovenstaande mechanische signalering, gecombineerd met de veranderende lichtsamenstelling die wordt waargenomen met specifieke fotoreceptor-eiwitten in plantencellen, is bepalend voor de groeivorm en daarmee voor de opbrengst”, licht Pierik toe.

Immuunsysteem geremd

Reacties van planten op schaduw hebben soms ook onverwachte consequenties. Twee jaar geleden ontdekten Pierik en collega’s hoe het immuunsysteem van planten sterk wordt geremd als planten boven hun buurplanten proberen uit te groeien. “Onze gewassen zijn hierdoor wellicht vatbaarder voor ziekten . Als we de moleculaire mechanismen begrijpen die deze interactie sturen, kunnen we dat wellicht als startpunt gebruiken om onze gewassen verder te verbeteren.”

Reductie energieverbruik in kassen

Recent voorbeeld van ander toepassingsgericht onderzoek is de honorering van een projectvoorstel binnen het Perspectief programma ‘LED it be 50%’ van Technologiestichting STW. Doel van dit project is een reductie van het energiegebruik in de kassenteelt met maar liefst 50 procent, door slim gebruik te maken van led-verlichting. “In dit programma bundelen we vanuit diverse universiteiten en bedrijven een breed palet aan expertises, waaronder glastuinbouw, gewasveredeling, ontwikkelingsbiologie, fythopathologie en fotobiologie. Onze fundamentele kennis over hoe planten op verschillende lichtkleuren reageren komt hierbij van pas om slimmere belichtingsstrategieën te ontwikkelen”, aldus Pierik.

Beste 1e jaars cursus

Pierik is coördinator en docent van het bachelorvak Plant Biology en in 2013 werd deze cursus door de eerstejaars biologiestudenten uitgeroepen tot beste 1e jaars cursus. Per september 2015 wordt hij ook programmaleider van het masterprogramma ‘Environmental Biology’. Daarnaast organiseert hij mede de internationale Summerschool Environmental Signalling van de Universiteit Utrecht.

Curriculum

Pierik raakte tijdens zijn studie en promotie in Nijmegen al geïnteresseerd in het fotobiologisch gedrag van planten. Tijdens zijn promotie bracht hij enige tijd door bij prof. Garry Whitelam (Leicester, UK), de Britse voorloper in het veld. Vanaf 2003 vervolgde hij zijn onderzoek in Utrecht bij de groep Ecofysiologie van Planten. In 2006 werd aan Pierik een Veni-subsidie toegekend en in 2013 een Vidi-subsidie.

Meer informatie

Persbericht naar aanleiding van de PNAS-publicatie over het nieuwe ‘schaduw-alarm’.
Profielpagina van Ronald Pierik.