Roadmap voor PV-systemen in Nederland

SEAC Roadmap

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft onderzoek laten doen dat heeft geresulteerd in een Roadmap voor PV-systemen en toepassingen in Nederland. Een van de onderzoekers die er aan meewerkte was Wilfried van Sark, zonne-energieonderzoeker aan de Universiteit Utrecht.

Elektriciteit uit zonne-energie (PV) speelt een belangrijke rol in de  overgang naar duurzame energie. Naar verwachting kan zonnestroom in 2050 25% tot 30% van de energievraag in Nederland leveren. Deskundigen verwachten dat Nederland in 2030  de geïnstalleerde capaciteit van 50 GWp (Gigawatt-peak, de opbrengst in elektrisch vermogen van zonnecellen onder standaard omstandigheden) bereikt.

Om de route naar dit doel te begeleiden, moeten we weten waar de PV-capaciteit moet worden ontwikkeld en welke innovaties nodig zijn om dit op een technisch en economisch haalbare manier te realiseren.

Het onderzoek werd uitgevoerd door het Solar Energy Application Centre (SEAC), Topconsortium voor Kennis en Innovatie (TKI) Urban Energy en de Universiteit Utrecht in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Download de roadmap