Restart: vluchtelingstudenten bereiden zich voor op studeren aan de UU

"Restart heeft bijna al m’n angsten over m’n aankomende cursus weggenomen"

Restart students at the pilot with teacher Nour Alhalbouni
Restart studenten tijdens de pilot met docent Nour Alhalbouni

Restart is het nieuwe traject van Incluusion, gericht op vluchtelingstudenten die willen deelnemen aan UU-cursussen. Restart staat voor: Refugees Studying - Academic Return Track. Het doet precies wat de naam doet vermoeden: het vergemakkelijkt de weg terug naar de academische wereld.

Vluchtelingstudenten kunnen via Incluusion bachelorcursussen aan de UU volgen, maar vaak weten ze vooraf niet veel over de UU, Nederlandse universiteiten of zelfs de Nederlandse cultuur. Restart overbrugt deze kloof door verschillende modules op te nemen over:

• De UU en het Nederlandse onderwijssysteem
  • Interculturele communicatie
  • Verwachtingen van docenten en de gevraagde academische vaardigheden
  • Samenwerking met andere UU-studenten en sociale integratie

Soepele overgang

Ragna Senf (projectmanager Incluusion): "Vluchtelingstudenten kunnen overweldigd worden door de verwachtingen van docenten. Velen zijn niet gewend aan de informele omgangsvormen en actieve participatie die zo gebruikelijk zijn tijdens Nederlandse (werk)colleges. Ze zijn vaak niet bekend met groepswerk. Daar komt nog bij dat ze meestal veel ouder zijn dan de gemiddelde reguliere UU-student. Dit kan leiden tot een onzekere start, wat ontmoedigend kan werken. Restart helpt vluchtelingstudenten met hun overgang naar de Nederlandse academische wereld."

Nour Alhalbouni (docent Restart) vult aan: "Doordat ik zelf vluchteling ben en een voormalig Incluusion student, voelt het lesgeven bij Restart heel natuurlijk. Ik ben me vooraf al bewust van de worstelingen waar Incluusion studenten mee te maken krijgen als ze beginnen met een nieuw onderwijssysteem, een nieuwe cultuur, en studeren in een andere taal (Engels). Incluusion studenten zijn erg enthousiast, maar ze kunnen ook erg onzeker zijn. Restart bereidt ze niet alleen voor op studeren aan de UU voor wat betreft hun academische vaardigheden. Het is ook een veilige omgeving om hun onzekerheden te bespreken en te leren hoe ze daarmee om kunnen gaan. Dingen waarvan ik wou dat iemand ze me had uitgelegd, voordat ik aan mijn cursus bij Incluusion begon."

Pilot

Restart zit nog in de pilotfase: de eerste modules zijn gegeven aan een kleine groep studenten. De laatste modules worden op dit moment ontwikkeld; op gegeven moment zal Restart beschikbaar zijn voor alle vluchtelingstudenten die aan de UU studeren.

Restart is an excellent start to integrate into the Dutch education system and learn about study and work environments.

Khalil