Renée Steenbergen in EenVandaag over kunstverzamelaars die eigen museum oprichten

Privéverzamelaar en miljardair Hans Melchers opende op 2 juni zijn eigen museum voor Modern Realisme in Gorssel (Gelderland). Wereldwijd schieten musea van rijke kunstverzamelaars als paddenstoelen uit de grond, terwijl de overheid steeds minder subsidies verstrekt in de cultuursector. Het tv-programma EenVandaag sprak op 2 juni over deze ontwikkelingen met Renée Steenbergen, die aan de Universiteit Utrecht het fellowship Mecenaatstudies bekleedt. Zij doet onderzoek naar private giften voor kunst.

alumni-reneesteenbergen_385x257.jpg

Steenbergen geeft aan dat verzamelaars die een eigen museum beginnen, vaak wel eerst hebben geprobeerd om hun collectie in een bestaand museum onder te brengen maar daar worden afgewezen. Veel particuliere verzamelaars zijn ondernemers, en volgens Steenbergen verbazen zij zich over de ambtelijke cultuur in musea. Het zijn "botsende werelden".

Wat ook kan meespelen in de afweging om dan maar zelf een museum te beginnen, is het feit dat in de overheidsmusea maar liefst 80% van de objecten voorgoed in het depot blijft, en dus helemaal niet zichtbaar is voor het publiek - ook geschonken stukken.