Rechtenstudenten geven les over de Europese Unie op middelbare scholen in heel het land

Leerlingen in een klas
Foto: Eline Rijpers

Studenten Europees Recht geven in februari en maart schoolklassen in het hele land les over het belang van de Europese Unie.

Het project heet Burger/Mr. en is bedacht door docent Internationaal en Europees Recht Hanneke van Eijken. In duo’s bezoeken de studenten van de Master European Law middelbare scholen om leerlingen bij te brengen wat het Europees burgerschap betekent en waarom het bijvoorbeeld belangrijk is om te stemmen bij de Europese parlementsverkiezingen. De aankomende “meesters” moeten de jonge burgers zien te boeien, of het nu leerlingen zijn op een ROC of op een gymnasium.

Dagelijks leven

Van Eijken: "Europa is voor iedereen relevant. Voor leerlingen die een nieuwe koptelefoon kopen online, of studenten die willen studeren in Italië, of iemand die graag zwemt in de Maarsseveense plassen. Kennis over wat EU-recht is, is daarom heel belangrijk, niet alleen voor mensen die vaak door Europa reizen.” Student Jaloe van Walsem vult aan: “Ik wil jongeren bewust maken van de invloed van de Europese Unie op hun dagelijks leven.”

Studenten klaargestoomd om voor de klas te staan

Om dat goed te kunnen, hebben de studenten zelf acht weken les gevolgd bij onderwijsexperts van de Universteit Utrecht. Zo kunnen ook zij zich als student breder ontwikkelen en relevante werkervaring opdoen. Het doel van dit project is de bewustwording van Europa bij middelbare scholieren te bevorderen en hen in te lichten over hun rechten, over democratie en actief burgerschap. De universiteit wil met dit project een bijdrage leveren aan een bredere maatschappelijke discussie over Europa. Ook kan iedereen, of je nu vmbo volgt, havo of vwo, op deze manier kennismaken met de academische wereld.

De jonge duo’s van Burger/Mr. geven les op:

• Het Rijnlands Lyceum, Oegstgeest in de week van 12 februari
  • Het Willem Lodewijk gymnasium, Groningen, woensdag 21 februari
  • Het Nieuwe Eemland, Amersfoort
  • Het Etty Hillesum Lyceum | Het Vlier, Deventer, vrijdag 23 februari
  • Sportcollege | ROC Midden Nederland, Utrecht, maandag 5 maart en donderdag 8 maart
  • De Werkplaats, Bilthoven, donderdag 22 maart

Meer informatie: