Psychologie uitgelegd aan kinderen

Kinderboek van sociaal psycholoog Madelijn Strick over de wetenschap van de psychologie

Madelijn Strick, sociaal psychologe aan de Universiteit Utrecht, heeft een kinderboek geschreven waarin de wetenschap van de psychologie wordt geïntroduceerd aan kinderen van negen jaar en ouder. Het boek Tussen je oren schreef ze samen met partner en psycholoog Ap Dijksterhuis.

Psychologie is bijzonder populair. Er worden hele tijdschriften mee gevuld, psychologen komen regelmatig aan het woord in kranten en op tv, en de studie psychologie is één van de populairste universitaire opleidingen. Die populariteit is niet verwonderlijk: mensen willen het gedrag van henzelf en van anderen begrijpen. Voor kinderen is dit niet anders, maar met hun vragen over het hoe en waarom van bepaald menselijk gedrag kunnen zij nergens terecht. Dat moet anders, aldus Strick en Dijksterhuis: tijd om ook jongeren te informeren over zoiets verbazingwekkends als psychologie.

Hoe je gelukkig kunt zijn

De psychologen namen een introductiecursus psychologie voor eerstejaarsstudenten en pasten die dusdanig aan, dat kinderen vanaf 9 jaar de stof begrijpen. “De onderwerpen die we in het boek behandelen lopen uiteen”, stelt Strick. “Het brein, ons bewust en onbewust gedrag, emoties, stoornissen, je houding jegens anderen, en hoe je gelukkig kunt zijn - het is allemaal opgenomen in Tussen je oren. Het is overigens niet ondenkbaar dat ook de ouders van de kinderen wat opsteken van het boek.”

Tussen je oren is verkrijgbaar in de meeste boekhandels en online.