Prof. Bert Weckhuysen wint Max Planck Frontier Award 2022

Bert Weckhuysen ontvangt Max Planck Frontier Award

Het Max Planck Institute for Chemical Energy Conversion (MPI CEC) heeft de Max Planck Frontier Award dit jaar toegekend aan prof. Bert Weckhuysen. Hij ontvangt de prijs voor zijn uitmuntende onderzoek op het gebied van chemische energieconversie. De prijswinnaars worden in een zeer competitieve procedure voorgedragen door de personeelsraad van het instituut.

De prijsuitreiking van dit jaar maakte deel uit van de viering van het 10-jarig bestaan van het MPI CEC. Het instituut reikt de Frontiers Award al vele jaren uit aan internationaal gerenommeerde wetenschappers voor bijzondere prestaties op het gebied van chemische energieomzetting. Tijdens de prijsuitreiking gaf Prof. Weckhuysen een keynote-lezing getiteld Advancements in Understanding Catalytic Processes to Foster the Transition Towards a More Sustainable Society.

Bert Weckhuysen

Bert Weckhuysen is Universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Het centrale thema van zijn onderzoeksgroep is het ontwikkelen van structuur-activiteitrelaties op het gebied van heterogene katalyse en materiaalkunde, met speciale nadruk op het gebruik van geavanceerde spatiotemporele karakteriseringstechnieken onder realistische reactie-omstandigheden.

Zijn onderzoek is bekroond met vele wetenschappelijke prijzen, waaronder de Spinozaprijs van NWO. Weckhuysen is verkozen tot lid van de Europese Academie van Wetenschappen, de KNAW en de Vlaamse KVAB. In 2015 is hij benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

MPI CEC: Frontiers Awards