Proefschrift over voetballende moslimmeiden wint Boymansprijs

Kathrine van den Bogert heeft op de 'Dag van het Sportonderzoek' in Amsterdam de Boymansprijs gewonnen. De Boymansprijs wordt sinds 1987 uitgereikt aan het beste proefschrift op het gebied van sport, lichamelijke opvoeding en recreatie. Van den Bogert promoveerde in april aan de Universiteit Utrecht.

Het proefschrift van Van den Bogert, Playing gender, religion, and ethnicity: Girls’ football and public playgrounds in the Schilderswijk is een etnografische studie over Marokkaans-Nederlandse moslimmeiden die straatvoetbal spelen in de Schilderswijk in Den Haag.

Meidenvoetbal

Innovatief en origineel

Van den Bogerts dissertatie geeft volgens de jury een vernieuwende maatschappelijke blik, zet aan tot nadenken en heeft een grote bijdrage voor de interculturele samenleving. “Van den Bogert heeft met haar dissertatie laten zien een theoretisch doorwrocht en etnografisch diepgaande studie in een bijzondere en lastig onderzoekbare context (Marokkaanse meisjes in de Schilderswijk in Den Haag) tot een goed einde te kunnen brengen. Het concept is helder en redelijk innovatief en origineel.”

Nieuw perspectief

Ook roemt de jury de leesbaarheid van het proefschrift. “De kandidaat heeft een eigen en heldere wijze van verantwoorden en reflecteert kritisch op haar eigen positie en rol als onderzoeker. De dissertatie levert een interessant nieuw perspectief op over en vanuit moslimmeiden die ‘spelen’ met dominante discoursen rondom gender, etniciteit, religie en burgerschap.”

Eerder dit jaar kwam Van den Bogert uitgebreid over haar promotieonderzoek aan het woord in NRC Handelsblad.

Momenteel werkt Van den Bogert aan de Radboud Universiteit als postdoctoraal onderzoeker en docent binnen de richting Gender & Diversity and Anthropology.