Op zoek naar nieuwe geneesmiddelen tegen SARS-CoV-2 en andere coronavirussen

Onderzoekers universiteiten Utrecht, Leiden en Nijmegen slaan handen ineen

De afdeling Virologie van de Universiteit Utrecht (Diergeneeskunde) doet binnen diverse projecten onderzoek naar antivirale middelen tegen het nieuwe coronavirus SARS-CoV-2. Binnen het PanCoroNed-project testen Utrechtse virologen samen met onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) de antivirale werking van moleculen die door de Radboud Universiteit worden ontwikkeld.

Het PanCoroNed project ontvangt 1,2 miljoen euro subsidie van Holland Health (Top Sector Life Sciences & Health). Binnen het project werkt de UU samen met onderzoekers van de Radboud Universiteit, LUMC, Protinhi Therapeutics en Avivia. Het doel is nieuwe proteaseremmers [protease is een eiwit dat een knip aanbrengt in een ander eiwit, of tussen eiwitten (om ze los te knippen van elkaar)] te ontwerpen, synthetiseren en te testen op effectiviteit. De onderzoekers zoeken naar moleculen die diverse coronavirussen remmen, zodat ze werken tegen SARS-CoV-2 en mogelijk nieuwe coronavirussen die in de toekomst kunnen opduiken.

Ik hoop dat we goede remmers van het SARS-CoV-2-eiwit maken, die impact kunnen hebben op de behandeling van COVID-19-patiënten

Coronavirussen remmen

Naast vaccins is het belangrijk om ook antivirale geneesmiddelen tegen het coronavirus te ontwikkelen. Binnen het onderzoek wordt gezocht naar moleculen die de vermenigvuldiging van SARS-CoV-2 en andere coronavirussen kunnen remmen. De moleculen worden eerst in Nijmegen onderzocht en vervolgens in Utrecht en Leiden getest tegen SARS-Cov-2.