One Book One Campus

We nodigen alle studenten en medewerkers van de universiteit uit om het boek Meisje, Vrouw, Anders van Bernardine Evaristo te lezen en met elkaar in gesprek te gaan!

One Book One Campus is een gezamenlijk leesproject dat tijdens de Diversiteitsmaand van het academisch jaar 2022/2023 plaatsvindt aan de Universiteit Utrecht. Doel van het project is om gesprekken over diversiteit en inclusiviteit in het onderwijs te stimuleren en de UU als intellectuele gemeenschap te versterken. We nodigen alle studenten en medewerkers van de universiteit uit om het boek Meisje, Vrouw, Anders van Bernardine Evaristo te lezen en met elkaar in gesprek te gaan.

Meisje, vrouw, anders: kleur als gemene deler

Evaristo's roman Meisje, Vrouw, Anders (2019), die met de prestigieuze Booker Prize bekroond werd, exploreert kleur in het Groot-Brittannië van nu en vroeger. Via twaalf zwarte en merendeels vrouwelijke personages van verschillende leeftijd, klasse, seksuele voorkeur en culturele achtergrond maakt Evaristo's roman de veelkantigheid van de zwarte ervaring voelbaar.

Koop je boek voor slechts €6,-

Koop je exemplaar van Meisje, Vrouw, Anders voor slechts €6 in de UU-webshop! De roman is zowel beschikbaar in het Nederlands als Engels. Op vertoon van de bevestigingsmail kun je je bestelde exemplaar gelijk ophalen bij een van de facultaire studiepunten, de receptie van het Bestuursgebouw of bij Parnassos.

KOOP GIRL, WOMAN, OTHER
KOOP MEISJE, VROUW, ANDERS

Doe mee!

Je kunt op allerlei manieren meedoen aan One Book One Campus. Kom bijvoorbeeld naar een Meet & Read sessie, doe mee aan de Creatieve wedstrijd, kom naar de avond met Evaristo in Utrecht, of organiseer zelf iets. Begin een gesprekje bij de koffie-automaat, of in een college. Weet je niet waar te beginnen? De Resource Guide (pdf) biedt een selectie citaten en discussievragen toegespitst op een aantal academische disciplines.

Meet & Read

Van 17oktober - 4 november kun je elke dag aanschuiven bij een samenleessessie van Meisje, Vrouw, Anders, op vijf verschillende locaties in de universiteit. Deze Meet & Read sessies vergen geen voorbereiding en staan open voor alle UU-studenten en medewerkers. Je leest ter plekke samen een passage uit de roman en gaat in gesprek. De Meet & Reads worden begeleid door getrainde samenlezers.

Kalender Meet & Read sessies

Van 17 oktober - 4 november is er elke werkdag een Meet & Read sessie van 15:30-16:30. Vind een Meet & Read vlak bij jou en schuif aan!

• maandag: Parnassos, Cultuurcafé (Kruisstraat 201)
    • 17 okt, 24 okt, 31 okt
  • dinsdag: De Vagant (Budapestlaan 4)
    • 18 okt, 25 okt, 1 nov
  • woensdag: Universiteitsbibliotheek Science Park, Foyer Boothzaal (Heidelberglaan 3)
    • 19 oktt, 26 okt, 2 nov
  • donderdag: Universiteitsbibliotheek Binnenstad, Kabinet van de Koning (Drift 27)
    • 20 okt, 27 okt, 3 nov
  • vrijdag: Bestuursgebouw, meeting space 1e verdieping (Heidelberglaan 8)
    • 21 okt, 28 okt, 4 nov

Creatieve wedstrijd

Opgelet schrijvers en kunstenaars! One Book One Campus organiseert ook een creatieve wedstrijd. Schrijf of maak een creatieve reactie op de roman, en maak kans op €250! Elk medium is welkom. Stuur je inzending naar onebookonecampus@uu.nl voor de deadline van 20 oktober, 23:59. Het reglement vind je hier:

Details & wedstrijdreglement

Deadline inzendingen: 20 oktober 2022 (23:59).

• 1ste prijs: € 250,-
  • 2e prijs: € 100,-
  • 3e prijs: € 50,-

De jury maakt een shortlist van de beste 3 inzendingen bekend in de week voor de event met Bernardine Evaristo in de Openbare Bibliotheek Neude, maandag 31 oktober 2022. De prijsuitreiking is op deze avond! De winnaar mag zijn/haar/diens inzending voorlezen dan wel presenteren aan het publiek.

De juryleden zijn: Dr. Mia You (UU), Tom Ruben (de Utrechtse Boekenbar), en Loïs van Albada (lid One Book One Campus Team).

Waar wacht je nog op? Stuur je inzending uiterlijk donderdag 20 oktober 2022 naar onebookonecampus@uu.nl

Reglement:

• Je creatieve respons houdt duidelijk verband met Bernardine Evaristo’s Meisje, Vrouw, Anders
  • Je creatieve respons mag de vorm aannemen van een kort verhaal, gedicht, essay (max. 1500 woorden), beeldroman (max. 3 pagina's), stripboek, schilderij, tekening, collage, of fotografie
  • Beeldend werk moet een onderschrift hebben
  • Inzendingen moeten in het Engels of Nederlands zijn
  • Alleen amateur-schrijvers en kunstenaars die in Nederland wonen mogen deelnemen
  • Inzendingen moeten origineel en ongepubliceerd zijn
  • Maximaal één inzending per persoon
  • Stuur tekst in Times New Roman, 12 pts, als pdf
  • Beeldend werk moet ingestuurd worden als pdf
  • Stuur je inzending met een losse titelpagina waarop je volledige naam, je emailadres, en een pseudoniem staat. Op je inzending zelf schrijf je je pseudoniem, niet je echte naam.
  • In de email onderwerpregel van je inzending moet Creative Contest Submission staan

Evaristo in Utrecht

Op maandag 31 oktober is Bernardine Evaristo te gast in de Openbare bibliotheek Utrecht. Evaristo leest voor uit eigen werk, wordt geïnterviewd en gaat in gesprek met de zaal. Iedereen is welkom bij dit evenement. De voertaal is Engels

• Tijd: 20.00 (deuren open 19.30)