Onderzoek naar relatie klimaat- en landschapsveranderingen en grote volksverhuizingen in Vroege Middeleeuwen

Unieke samenwerking tussen Geestes- en Geowetenschappen

Door NWO Geesteswetenschappen is een interdisciplinair onderzoeksprogramma gehonoreerd, ingediend door prof.dr. Esther Jansma van de faculteit Geowetenschappen. In het programma*  wordt voor het eerst de relatie gelegd tussen klimaat- en landschapsveranderingen en de maatschappelijke crises die leidden tot de grote volksverhuizingen in de Vroege Middeleeuwen.

Historisch begrip

Door recente ontwikkelingen op het gebied van digitale infastructuur binnen de Geestes- en Geowetenschappen kunnen deze fenomenen nu voor het eerst bestudeerd worden vanuit een interregionaal en interdisciplinair perspectief. Deze grote hoeveelheden digitale data is van zeer grote waarde voor dit onderzoek. Het onderzoek zal sterk bijdragen aan ons historische begrip van de ontwikkelingen tussen 300 en 1000 na Christus op het gebied van culturele adaptatie, (veranderend) landgebruik en migratie.

Boomringdata

De digitale databases die gebruikt gaan worden, zijn onder andere afkomstig van TNO (DINO), de Universiteit Utrecht (Laaglandgenese database) en het door NWO Geesteswetenschappen gefinancierde DCCD (DANS). Het DCCD, dat recent gereed is gekomen, is een doorzoekbaar archief waarin alle op het jaar nauwkeurig gedateerde boomringdata bijeen zijn gebracht die tot heden door Nederlandse en Belgische organisaties zijn verzameld.

“Schatten van het Domplein”

Het programma bouwt voort op het interfacultaire archeologische onderzoeksprogramma ‘Schatten van het Domplein’. Drie promovendi gaan op het gebied van de archeologie, landschapdynamiek en klimaatreconstructie samenwerken onder leiding van de onderzoekers prof.dr. Esther Jansma, prof. dr. Hans Middelkoop, dr. Wim Hoek en dr. Esther Stouthamer van het departement Fysische Geografie. In het programma wordt nauw samengewerkt met de faculteit Geesteswetenschappen, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), de Rijksuniversiteit Groningen en gerenommeerde onderzoeksgroepen in Duitsland, België, Groot Brittannië en Scandinavië.

Prof.dr. Esther Jansma: 033 – 421 74 21 / 030 - 253 2749 of e.jansma@uu.nl
Miranda Thoen, hoofd Communication & Marketing: 06 – 39 47 39 57 of m.m.thoen@uu.nl

> www.uu.nl/vkc/dendrochronology
> dendro.dans.knaw.nl