Onderzoek naar kattenvirus

Tubantia

Begin vorige maand werd het virus geconstateerd bij een kat die in het DOC aan de Boerskottenlaan was geplaatst. Een virus dat besmettelijk kan zijn voor andere katten maar niet voor mensen. Het ongeneeslijke en dodelijke virus wordt overgedragen door speeksel. Bijvoorbeeld als een kat de andere wast, als katten uit el-kaars bakjes eten (of drinken) of als ze gebruikmaken van dezelfde poepbak.

Op basis van een eerste test liet het DOC op advies van de dierenarts zeven katten inslapen. Iedereen die kort voor de uitbraak een kat had aangeschaft bij het opvangcentrum is schriftelijk gevraagd deze kat (en eventuele andere katten op hetzelfde adres) op FELV te laten testen in het dierenziekenhuis. Dat gebeurde in samenwerking met de Universiteit Utrecht.

(...) De uitbraak van het virus was voor het DOC reden om mee te werken aan een wetenschappelijk onderzoek. Medewerkers van de Universiteit Utrecht onderzoeken of het klopt dat de ziekte in Nederland slechts bij vijf procent van de totale kattenpopulatie voorkomt.

Het volledige artikel is verschenen in de Tubantia, 22 juli 2016