Onderzoek naar haalbaarheid herontwikkeling Sport

Olympos

Het Utrecht Science Park (USP) wil zich sterk blijven ontwikkelen tot een levendig gebied om te leren, te werken, zorg te verlenen en te verblijven. Een plek voor ontmoeting, inspiratie en kennisuitwisseling. Het sportcomplex Olympos, al van oudsher aanwezig in het USP, speelt daarin een belangrijke rol. Bewegen en elkaar ontmoeten draagt bij aan de gezondheid en een gezonde levensstijl van studenten en medewerkers. Op Olympos sporten jaarlijks zo’n 15.000 sporters waarvan een derde lid is van een van de twintig studentensportverenigingen.

Onderzoek naar vernieuwing

Het sportcomplex is over een aantal jaar aan vernieuwing toe. Ook is er behoefte aan uitbreiding van de sportvelden omdat het huidige aanbod niet voldoet aan de groeiende vraag. De Universiteit Utrecht wil sport in de toekomst kunnen blijven faciliteren. Daarom is er in 2023 gestart met een verkenning waar het sportcomplex op het Utrecht Science Park vernieuwd en mogelijk uitgebreid kan worden. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek heeft het College van Bestuur (CvB) in mei 2023 besloten in te zetten op vernieuwing en mogelijke uitbreiding op en rond de huidige locatie. Er is opdracht gegeven aan de directie Vastgoed & Campus om de plannen voor vernieuwing verder uit te werken.

Programma van Eisen

Op dit moment wordt onderzoek gedaan naar het toekomstige programma van eisen voor het sportcomplex en de financiële haalbaarheid van de plannen. Het programma van eisen is een geschreven verzameling van eisen en wensen. De bedoeling van dat programma is om van tevoren de randvoorwaarden en limieten te definiëren.

Dit gebeurt in overleg met de belanghebbenden en betrokken partijen, zoals Stichting Mesa Cosa en de Sportraad Utrecht. Ook wordt gekeken naar de extra benodigde ruimte en de hoe deze ruimtevraag past binnen de plannen voor het USP. De verwachting is dat het CvB in het voorjaar van 2024 een besluit neemt over de investeringsruimte die nodig is voor de vernieuwing van het sportcomplex.