Oliver Plümper wint Goldschmidtprijs voor onderzoek vloeistof-gesteente-interacties

Dr. Oliver Plümper van de Universiteit Utrecht heeft van de German Mineralogical Society de Victor-Moritz-Goldschmidt prijs gekregen voor zijn baanbrekend onderzoek naar vloeistof-gesteente-interacties en de watercyclus in de diepe ondergrond.

Aardwetenschapper Plümper onderzoekt reacties op nanoschaal en bestudeert wat de impact is van deze reacties op grootschalige geologische processen. Hiervoor past hij een combinatie van methoden toe: theorie, experimenten, observaties in de natuur en hoogstaande analysetechnieken. Op deze manier wil Plümper inzichtelijk maken hoe de interacties tussen vloeistof en gesteente werken. Niet alleen om geologische processen beter te begrijpen, maar ook om bij te dragen aan technologische innovaties op onder andere het gebied van koolstofopslag, opslaan van kernafval en duurzame energiebronnen.

Oliver Plümper
Oliver Plümper aan boord van het onderzoeksschip JOIDES Resolution tijdens een reis naar de Zuidoost-Indische Rug (IODP 360). Hier onderzocht hij de diepe oceaan en de koolstofcyclus van de oceanische lithosfeer. Foto: William Crawford.

Een held

Plümper voelt zich zeer vereerd door de toekenning. “De wetenschapper naar wie de onderscheiding is vernoemd, Victor Moritz Goldschmidt, was altijd al mijn held omdat hij probeerde de chemische en natuurkundige processen achter gesteenten en mineralen te begrijpen”, vertelt hij trots. “Deze prijs motiveert mij om nieuwe ontdekkingen te doen op het gebied van mineralen en geochemie.”

Faciliteiten

Plümper benadrukt het belang van de faciliteiten die hij voor zijn onderzoek kon gebruiken. “Ik heb veel gehad aan de geavanceerde onderzoeksfaciliteiten van de Universiteit Utrecht”, vertelt hij. “Sommige van mijn ontdekkingen waren niet mogelijk geweest zonder bijvoorbeeld de elektronenmicroscopen bij EM Square.”

Biografie

Dr. Oliver Plümper promoveerde in 2012 aan het Center for Physics of Geological Processes van de Universiteit van Oslo. Kort daarna werd hij universitair docent aan de Universiteit Utrecht, waar hij een NWO Veni-beurs kreeg en eerste auteur was van verschillende publicaties in Nature Geoscience. Plümper verschijnt geregeld in (inter)nationale media, zoals het NRC, de Volkskrant, National Geographic en het Duitse wetenschappelijke tijdschrift voor kinderen GEOlino.

Uitreiking

Plümper krijgt de Victor-Moritz-Goldschmidt prijs uitgereikt in september tijdens de mineralogische en geologische conferentie GeoBonn. Het onderzoek van Victor M. Goldschmidt (1888-1947) wordt gezien als het begin van de geochemie, de tak van wetenschap die chemische elementen in de natuur onderzoekt.