Oerwoud in de kamer van Lotte

Het Voorjaarsweekend op 25 en 26 maart 2023 staat in het teken van kamerplanten. In de aanloop naar het weekend tonen studenten hun eigen kamerplantencollectie. Vandaag: oerwoud in de kamer van Lotte van der Krabben. "Ik geef mijn planten soms een goede douchebeurt."

Wat studeer je?
Ik studeer momenteel de master Environmental Biology aan de Universiteit Utrecht met de richting planten. Ik heb hiervoor de bachelor Biologie gedaan, met de focus op planten, evolutie en educatie.

Wat vind je zo leuk aan planten?
Planten zijn organismen die sessiel zijn, dat betekent dat ze zich niet zomaar kunnen verplaatsen. Daardoor zijn ze heel afhankelijk van hun omgeving en hoe ze zich daarop aanpassen. Ik vind het zelf heel cool om te zien hoe mijn klimplanten altijd op zoek zijn naar een stukje paal/muur waar ze zich aan vast kunnen houden.

Hoeveel planten heb jij in je kamer staan?
Ik heb geen idee, maar het zal ergens tussen de tachtig en de honderd zijn.

Hoe is deze verzameling ontstaan?
Het begon allemaal bij kruidenplanten die ik bij de Albert Heijn gekocht had. Ik wist het voor elkaar te krijgen om ze in leven te houden en vond het best leuk om voor ze te zorgen. Later heb ik er wat planten bij gekocht. Maar eigenlijk heb ik de meeste planten gekregen als cadeautjes of stekjes.

Wat is jouw favoriete plant en waarom?
Mijn favoriete plant is mijn Philodendron scandens (grote klimplant in zwarte pot). Deze heb ik ooit als een stekje gekregen van een oud-huisgenoot. De originele plant is nu gestorven terwijl die van mij ondertussen een meter hoog en een halve meter breed is. De plant is nu zo groot dat je de klimpaal niet eens meer ziet.

Met welke planten zou je je collectie nog uit willen breiden?
Als ik de ruimte ervoor had zou ik nog een bananenplant willen.

Heb je tips voor het onderhouden van je planten?
Mijn grootste tip is dat je je planten beter te weinig dan te veel water kan geven. Als je ze te vaak of te veel water geeft dan verdrinken ze uiteindelijk in hun pot en dat gaat ook nog eens heel erg stinken! Daarnaast gebruik ik geen gif om insecten/plagen van mijn planten te halen. Maar geef ik ze een goede douchebeurt als ik insecten zie. Door ze te douchen doe je eigenlijk hetzelfde als een regenbui buiten zou doen.

Heb je een favoriete plek of plant in de Botanische Tuinen?
Ik heb zelf ooit een zomer in de Botanische Tuinen gewerkt. Ik deed vooral werkzaamheden in de Tropische kassen, omdat ik zoveel wist van binnenplanten. Veel van de planten die daar staan kun je namelijk ook in huis hebben. Als ik in de Tuinen ben kijk ik altijd even naar de planten die ik zelf in de grond heb gestopt. Er staan bijvoorbeeld wat paarse bloemen in de gang richting de Orchideekassen, die groeien als kool.

Heb je ook een oerwoud in je kamer? Deel deze dan met ons via Instagram. De winnaar van het mooiste 'oerwoud' mag tijdens Oerwoud in je kamer op 25 en 26 maart een mooie kamerplant uitzoeken.