Ocean Quest: zet tijdens een zeiltrip je eigen sociale onderneming op

Heb jij idealen en houd je van aanpakken? Wil je dit ook nog combineren met zeilen, dan is de Ocean Quest die we dit najaar organiseren je kans om je studieleven echte glans te gaan geven. Samen met Nature Quest (NQ) en het Wereld Natuur Fonds organiseert het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht dit najaar namelijk de eerste Ocean Quest, een avontuurlijke, vijfdaagse onderzoeksreis voor veertien studenten op de historische gaffelschoener 'Twister'. Hiervoor zijn ook enkele studenten buiten de Universiteit Utrecht welkom.

Jouw ideeën over sociale innovatie en duurzaam ondernemen staan daarbij centraal. Er is ook veel ruimte en aandacht voor persoonlijke ontwikkelingsvragen. Je kunt de Ocean Quest zien als een 'natuurlijke' variant op het succesvolle Learning Lab Overvecht, maar dan met start op zee en bredere thematiek en vraagstelling. Het contact met de zee en de elementen dient daarbij als leerschool voor het doen van onderzoek en daarnaast is er volop aandacht voor persoonlijke reflectie en het opdoen van vaarervaring.

Zeilexpeditie

Het avontuur begint in de eerste week van oktober met een 5-daagse zeilexpeditie op de Noordzee, waarbij ons schip dient als een platform en incubator voor onderzoek naar de grotere actuele vragen. In eerste instantie niet zozeer om oplossingen te verzinnen, maar om betere vragen te leren stellen. In de maanden daarna kun je die dan aan wal onder begeleiding van ons netwerk met ervaren coaches en (sociaal) ondernemers verder uitwerken tot concrete toepassingen en/of vraagstelling voor je bachelor of master onderzoek.

Studenten die mee willen inschepen moeten rekening houden met een eigen bijdrage van €250. Zeilervaring is niet nodig.

Aanvullende informatie

Het traject ziet er in grove lijnen als volgt uit:

• Co-creatie (september): we nodigen de deelnemers uit om samen met ons hun eigen leertraject te ontwikkelen in aanloop naar de zeilreis.
  • 5-daagse zeilexpeditie (eerste week oktober 2019): de kickstart van je onderzoek die resulteert in scherpere vragen en duidelijke vervolgstappen, inclusief een traject op maat met professionals aan wal voor support.
  • Check-in (november 2019): een krachtige check-in dag waarin we tussentijds evalueren en vervolgstappen formuleren.
  • Slot (begin 2020): naast het vieren van de resultaten en delen van geleerde lessen onderzoeken we volgende stappen voor dit programma.

Geschatte eigen bijdrage aan de kosten voor dit traject zijn dus €250 euro. Dit is inclusief vijf dagen zeilen en verblijf aan boord van de Twister, onderzoeksmaterialen, koek en zopie voor vervolgbijeenkomsten, coaching en sessies op maat met ervaren sociaal ondernemers.

Co-creatie pilot

Het moge duidelijk zijn dat dit programma iets wezenlijks wil gaan toevoegen aan het huidige academisch onderwijs. Daarom zijn we op zoek naar co-creators die samen met ons willen onderzoeken hoe deze zeilexpeditie op termijn onderdeel zou kunnen worden van scriptie trajecten in masterprogramma. Deze eerste Ocean Quest is dus een pilot, waar een combinatie met bestaande vakken ook zeker mogelijk is.

De wens is om in 2019 of 2020 een langer traject op zee te organiseren waarin studenten op zoek gaan naar nieuwe op meervoudige waardecreatie gebaseerde value-cases voor duurzame initiatieven en sociale innovaties. Daarbij doen we dan uiteenlopende Europese havens aan. De uitkomst mag een andere zijn dan het reguliere afstudeeronderzoek in de vorm van een scriptie. Door deze pilot mede vorm te geven is de kans uiteraard groter dat je ook hier aan mee kunt doen.

Aanmonsteren

Wil je aanmonsteren of heb je nog aanvullende vragen neem dan graag voor 1 juli contact op met henrik@naturequest.nl / 06-44195969. Je kunt ook aansluiten bij een kennismakingsborrel op donderdag 27 juni van 18:00 tot 19:30. Locatie wordt gestuurd zodra je je aanmeldt.