NWO-financiering voor onderzoek naar samenwerking in kringlooplandbouw-missies

A photo of vegetables
Foto: Martina Janochová/Pixbabay

In het kader van de call ‘Samenwerking in missiegedreven innovatie’ heeft NWO financiering toegezegd voor een vierjarig onderzoeksproject over één van de meest complexe uitdagingen van deze tijd: de transitie naar kringlooplandbouw.

Net als veel andere hedendaagse maatschappelijke uitdagingen vraagt het sluiten en verduurzamen van ketens in de land- en tuinbouw om nieuwe vormen van samenwerking tussen alle betrokken organisaties; zowel als het gaat om het zoeken naar nieuwe bedrijfsmodellen, als om het ontwerpen van passende beleidskaders. De doel van het “REWIRE”-project is om, vanuit een ecosysteem-gedachte, praktisch toepasbare methoden te ontwikkelen die dergelijke gezamenlijke activiteiten ondersteunen. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar afstemmingsvraagstukken tussen (supra-)nationale overheden, regionale overheden, en de diverse organisaties ‘in het veld’.

Het project wordt uitgevoerd door een breed consortium, geleid door onderzoekers van het Mission-oriented Innovation Policy Observatory (MIPO) als onderdeel van het Copernicus Institute of Sustainable Development van de Universiteit Utrecht. Consortiumpartners op het gebied van onderzoek en onderwijs zijn afkomstig van de Technische Universiteit Eindhoven, Wageningen University & Research, de Haagse Hogeschool, de HAS Green Academy, en Lentiz MBO Oostland. Een belangrijke rol is weggelegd voor maatschappelijke partners als Provincies (Overijssel, Noord-Brabant, Zuid-Holland) en gemeenten (Waddinxveen); agro-intermediairs (Foodvalley NL, Greenport West-Holland, Greenport Noord-Holland Noord); regionale ontwikkelmaatschappijen en kennisorganisaties (OostNL, LIB, BrabantKennis); diverse soorten private partijen (o.a. TOP BV, Dialogic, NewForesight) en vertegenwoordigers daarvan (Plantum, Forever Plants). Bovendien wordt het project ondersteund door enkele ministeries en uitvoeringsorganisatie RVO.nl.

De onderzoekers zullen zich, samen met de stakeholders, storten op verschillende elkaar versterkende onderzoekslijnen op het gebied van kringlooplandbouw. Zo is er een werkpakket waarin bestaande samenwerkingsstructuren in kaart worden gebracht, om vervolgens tot een recommender system te komen die aanbevelingen doet voor nieuwe samenwerkingsverbanden. Twee andere werkpakketten richten zich op de ecosystemen van Greenport West-Holland en Foodvalley NL, om te bepalen hoe partijen samen kunnen innoveren, hun waardeketens kunnen opwaarderen en effectiever maatschappelijke impact kunnen realiseren. Ook is er een werkpakket waarin governance en de rol van beleid centraal staan.

Om te waarborgen dat geleerde lessen gevalideerd en toegepast worden kent het project modules voor het trainen van studenten en professionals, en een ‘Collective Learning Platform’. Hierin kunnen reeds aangesloten partijen, maar ook andere geïnteresseerden, met elkaar in contact komen en zelf aan de slag gaan met innovatie in multi-level ecosystemen.

Meer informatie over de gehonoreerde projecten in de NWO-call is hier te vinden: Drie projecten toegekend binnen KIC-call Samenwerking in missiegedreven innovatie