Nieuwe Utrechtse samenwerking in onderzoek naar Voeding & Gezondheid

De Universiteit Utrecht, het Universitair Medisch Centrum Utrecht en Nutricia Research bundelen hun onderzoekskrachten op het gebied van Voeding & Gezondheid. In hun eerste project, met als onderwerp de ontwikkeling van de hersenen bij te vroeg geboren kinderen, combineren ze hun ervaring op het gebied van voeding en beeldonderzoek. Daarbij zetten ze hun gezamenlijke wetenschappelijke en klinische expertise in. Dit project werd gelanceerd ter gelegenheid van de verhuizing van Nutricia Research (onderdeel van Danone) naar het Utrecht Science Park.

Met het NutriBrain-project hopen onderzoekers meer inzicht te krijgen in de ontwikkeling van de hersenen van te vroeg geboren baby's. Het onderzoek richt zich hierbij op de zogeheten 'gut-immune-brain-axis' (ofwel de drie-eenheid: darmkanaal/immuunsysteem/hersenen) en de rol van voeding. Op deze manier ontstaat er een duidelijker beeld van de wijze waarop bepaalde voeding de ontwikkeling van de hersenen kort na de geboorte kan ondersteunen, evenals de gevolgen hiervan op latere leeftijd.

Het project betreft een samenwerking tussen het Utrecht Institute for Pharmaceutical Sciences (onderdeel van de Universiteit Utrecht), het Wilhelmina Kinderziekenhuis en het Image Sciences Institute (beide onderdeel van het UMC Utrecht), Nutricia Research, en Wageningen University. Door middel van translationeel onderzoek worden er preklinische en klinische studies uitgevoerd op basis van de allernieuwste brain-imagingtechnieken, de meest recente wetenschappelijke inzichten op het gebied van de 'gut-immune-brain-axis', geavanceerde biomarkeranalyses en microbiologie.

Het NutriBrain-project is medegefinancierd met subsidies van de Provincie en Gemeente Utrecht met als doel het stimuleren en ondersteunen van publiek-private onderzoeksprojecten in de regio Utrecht. In totaal is vijf miljoen euro aan onderzoeksgeld beschikbaar gesteld.

Even de straat oversteken

Prof. dr. Anton Pijpers, voorzitter van Utrecht Life Sciences (ULS): "Dit project is een prachtig voorbeeld van de manier waarop publiek-private samenwerking synergie kan creëren door het uitwisselen van complementaire expertise. Het thema Voeding & Gezondheid is een van de belangrijkste aandachtsgebieden van het ULS-netwerk. De komst van Nutricia Research naar het Utrecht Science Park biedt een uitgelezen en unieke kans om op dit gebied de wetenschappelijke samenwerking met bestaande en nieuwe partners verder uit te breiden. Zo is bijvoorbeeld het delen van laboratoriumvoorzieningen voor efficiënte monsteranalyses voortaan een kwestie van even de straat oversteken."

Remco van Lunteren, gedeputeerde Mobiliteit, Economie en Financiën voor de Provincie Utrecht, voegt daaraan toe: "We zijn bijzonder trots onze ondersteuning te kunnen verlenen aan deze nieuwe samenwerking in het Utrecht Science Park. Een van onze drijfveren is het bevorderen van economische en wetenschappelijke ontwikkelingen in de regio. Dit huidige initiatief zal deze doelstelling ongetwijfeld ten goede komen, en we staan absoluut open voor meer van dit soort initiatieven."

Deze samenwerking sluit nauw aan bij het strategische thema Life Sciences van de Universiteit Utrecht.