Nieuwe SIM-fellows: Anneloes Kuiper en Caia Vlieks

Het Studie- en Informatiecentrum Mensenrechten (SIM) van de Universiteit Utrecht heeft twee nieuwe fellows: Caia Vlieks en Anneloes Kuiper.

Caia Vlieks

Caia Vlieks is universitair docent staatsrecht aan de Universiteit Utrecht en verbonden aan het Montaigne Centre for Rule of Law and Administration of Justice. Zij doet al meer dan tien jaar onderzoek naar mensenrechten, nationaliteit en staatloosheid, met een bijzondere focus op Europa. In haar huidige onderzoek richt zij zich op grondrechten en het juridische concept van nationaliteit. Haar bijzondere interesse betreft vragen met betrekking tot (on)gelijkheid, inclusie, staatloosheid en migratie in Europa en Nederland. De afgelopen jaren was Caia programmaleider bij het Institute on Statelessness and Inclusion, een internationale mensenrechten-NGO, waar zij zich bezighield met kennisopbouw en belangenbehartiging op het gebied van mensenrechten.

Anneloes Kuiper

Anneloes Kuiper is assistent-professor aan het Molengraaff Instituut voor Privaatrecht. Zij doceert over internationaal en Europees onrechtmatigheidsrecht, inclusief mensenrechten gerelateerde onderwerpen zoals positieve verplichtingen, de horizontale toepassing van mensenrechten en rechtsmiddelen en billijke genoegdoening. Haar recente onderzoek richt zich op de toepassing van en obstakels voor het 'recht op een remedie' in het nationale onrechtmatige daadsrecht, de ontwikkeling van mensenrechten in relatie tot klimaatverandering, en de veronderstelde rol en mogelijke effecten van het Hof van Justitie van de EU bij de interpretatie van internationaal mensenrechtenrecht (vanwege de convergentie tussen internationaal mensenrechtenrecht en EU-recht in de voorgestelde Corporate Sustainability Due Diligence-richtlijn).