Nieuwe directeur Onderwijscentrum en vicedecaan onderwijs UMC Utrecht

Benoeming prof. dr. Berent Prakken

Per 1 december 2016 is de heer prof.dr. A.B.J. (Berent) Prakken benoemd tot directeur Onderwijscentrum en vicedecaan onderwijs van het UMC Utrecht.

Berent Prakken heeft zich de afgelopen twee jaar ingezet voor onderwijs als manager Onderzoek en Onderwijs van de divisie Kinderen. Daarnaast is hij hoogleraar Kindergeneeskunde. Ook is hij een van de medeoprichters van het Eureka Institute.

Velen kennen hem waarschijnlijk door zijn actieve rol in verschillende commissies op gebied van onderwijs, zoals lid van de curriculumcommissie van CRU+, als lid van de honourscommissie van CRU, als coördinator van Eutrain, adviseur van de Apollo society, cursusdirecteur van de Summer School Why translational medicine fails en vele andere ook internationale onderwijsactiviteiten.

Onderwijs, zorg en onderzoek

Dat zijn visie op onderwijs zich uitstrekt voorbij het universitaire domein, blijkt uit verschillende gesprekken die hij voerde. Zo heeft hij aangegeven dat onderwijs middenin zorg en onderzoek zou moeten staan. En dat onderwijs een belangrijke sleutel is in het streven naar verbinding met de patiënten. Dat Berent daarnaast verbinding heeft met een groot netwerk binnen en buiten het UMC Utrecht is eveneens een publiek geheim.

Berent zal zich vrijwel voltijds inzetten voor onderwijs; naast zijn vicedecanaat blijft hij een halve dag per week actief als kinderarts.