Nieuw UKP formularium nu digitaal

Op 6 oktober 2017 is met hulp van Equine Instruments het nieuwe digitale formularium van de Universiteitskliniek voor Paarden (UKP) geïntroduceerd. Voor een Androidtelefoon (Google Play Store) was deze app direct beschikbaar, maar voor een iPhone (App Store) pas sinds 1 maart dit jaar. Er komt dus geen nieuw UKP-formularium in gedrukte vorm.

De UKP-formulariumapp is ontwikkeld voor medewerkers en studenten, maar is als voorbeeld voor een praktijkformularium ook beschikbaar voor andere dierenartsen in Nederland. In het UKP-formularium worden alleen de (dier)geneesmiddelen beschreven die in de UKP worden gebruikt. De UKP-formulariumapp heeft een aantal grote voordelen:

• De informatie uit het UKP-formularium boekje zoals indicaties, doseringen, wachttijden voor slacht, FEl-wachttijden, registratiestatus, waarschuwingen en literatuuronderbouwing, is nu in de app gesorteerd op verschillende digitale tabbladen;
  • Er zijn diverse toegevoegde functionaliteiten zoals het makkelijk zoeken op werkzame stof of op merknaam en het eenvoudig berekenen van doseringen;
  • De informatie wordt regelmatig ge-update (dat kan wel met een app, maar niet met een papieren boekje);
  • De app werkt overal, ook als er geen internet beschikbaar is; immers, het formularium wordt volledig gedownload op de telefoon en is dus ook offline te gebruiken.

Voor geïnteresseerden is de applicatie te downloaden door in de betreffende appstore te zoeken op 'Formularium UKP'. De prijs bedraagt 29,99 euro per jaar.