Nieuw onderzoek over de Mariakerkbijbel

Afgelopen winter hebben zes RMA-studenten onderzoek gedaan naar de in 2020 aangekochte Mariakerkbijbel. Dit tweede deel van een bijbel werd in 1463 geschreven door Johannes van Dortmund, rector van de Latijnse school van de Mariakerk in Utrecht.

Gedecoreerde initiaal op fol. 151v. van de Mariakerkbijbel uit de Bijzondere Collecties van de Universiteitsbibliotheek Utrecht

Het handschrift blijkt een aantal opmerkelijke aspecten te bevatten. De studenten onderzochten onder andere de afwijkende en toegevoegde teksten van de bijbel, de decoratie met Utrechts penwerk en afbeeldingen van Maleachi en Paulus, zeven verschillende watermerken in het papier, de opbouw van het handschrift, de identiteit van de schrijver, en de reis die het handschrift aflegde naar en in Engeland. Hun onderzoeksverslag is gepubliceerd in het online repository voor onderzoeksdata Yoda.