Nieuw onderzoek naar verspreiding varkensgriep

De verspreiding van varkensgriep lijkt de afgelopen decennia te veranderen. Een consortium van bedrijfsleven, dierenartsen en Nederlandse kennisinstellingen (waaronder de Faculteit Diergeneeskunde), heeft de krachten gebundeld om te onderzoeken hoe het varkensgriepvirus verspreid op varkensbedrijven. Het onderzoeksproject duurt vier jaar.

Overdracht en verspreiding

Doel van het onderzoek geïnitieerd door het consortium, is om verspreiding van het varkensgriepvirus binnen grote varkensbedrijven in kaart te brengen. Deze kennis is van belang voor de varkenssector om maatregelen te identificeren die de circulatie van varkensgriepvirus kunnen beperken. Op deelnemende varkensbedrijven zal worden onderzocht in welke leeftijdsgroepen de varkensgriepvirussen en antistoffen tegen dit virus kunnen worden aangetoond en welke virusstammen ziekte veroorzaken. Ook wordt gekeken naar de snelheid waarmee het virus verspreidt, en welke combinatie(s) van antistoffen en afweercellen voldoende bescherming geven om de virusverspreiding te remmen.

Griepvirussen

Uitbraken van varkensgriep werden in het verleden vooral gezien in het winterseizoen. Tegenwoordig wordt het varkensgriepvirus op sommige varkensbedrijven jaarrond aangetoond. In de meeste gevallen veroorzaakt de infectie lichte tot milde verschijnselen bij varkens. In combinatie met andere ziekteverwekkers kunnen uitbraken echter gepaard gaan met ernstige ziekte.

Er bestaan griepvirusstammen die alleen varkens infecteren, maar varkens kunnen ook worden geïnfecteerd door griepvirussen van mensen of vogels. In theorie is het mogelijk dat gelijktijdige infectie van varkens met verschillende griepvirussen leidt tot het ontstaan van virusvarianten met nieuwe eigenschappen, met een risico op overdracht naar de mens.

Bestrijding en preventie

Op basis van de gegevens verzameld in het onderzoek naar varkensgriep worden computermodellen ontwikkeld die de verspreiding van varkensgriep nabootsen. Met deze modellen kunnen maatregelen om verspreiding van varkensgriepvirus te remmen, zoals vaccinatie of extra hygiëne, worden getoest.

Expertise bundelen

Het onderzoek naar varkensgriep wordt uitgevoerd door de Faculteit Diergeneeskunde en de Universitaire Landbouwhuisdieren Praktijk, in samenwerking met meerdere projectpartners. Arjan Stegeman, hoogleraar Gezondheidszorg Landbouwhuisdieren. "We willen praktische kennis en wetenschappelijke inzichten bundelen. Omdat varkensstallen een potentieel mengvat zijn voor virussen zijn, is het belangrijk dat geïnvesteerd wordt in monitoring van varkensgriep, in vaccinatie en in bioveiligheid. Maar we moeten ook onderzoek doen naar het effect op de dynamiek van infectie. Hoe verspreiden virussen zich, en hoe kunnen wij daarin ingrijpen? Die kennis is ook een product dat wij kunnen exporteren naar andere landen, waar soms nog veel meer varkens gehouden worden. Door dit samen met een grote groep partners op te pakken, kunnen we een wezenlijke bijdrage leveren aan de gezondheid van dier en mens.”