Niels de Winter ontvangt Outstanding Early Career Scientist Award van EGU

Geochemicus en paleoklimatoloog Niels de Winter ontvangt van de European Geosciences Union (EGU) een Outstanding Early Career Scientist Award. De EGU is de belangrijkste geowetenschappelijke unie van Europa. De Outstanding Early Career Scientist Awards erkent de wetenschappelijke prestaties van een Early Career Scientist in hun vakgevied. De prijs wordt in april 2021 uitgereikt.

"De award is een belangrijke erkenning van mijn onderzoek tot nu toe en een belangrijke stap in mijn carrière als wetenschapper," zegt De Winter. "Het is voor mij persoonlijk ook een heel mooi moment, want het geeft aan dat mijn internationale wetenschappelijke collega’s veel waardering hebben voor mijn werk."

Klimaat- en temperatuurreconstructies

De Winter ontwikkelt methoden om klimaat te reconstrueren, op basis van fossiele schelpen, die hij vervolgens vergelijkt met moderne schelpen en tanden van bijvoorbeeld geslachte paarden. Door de ongewone vergelijkende techniek kan hij tot seizoensgebonden verschillen in het geologische verleden vastleggen. Hij past momenteel de nieuwe clumped isotope techniek toe aan de Universiteit Utrecht en de Vrije Universiteit Brussel (VUB) om zeer accurate seizoenale temperatuurreconstructies te maken uit fossiele schelpen. De innovatieve techniek maakt veel preciezere klimaatreconstructies mogelijk.

Zo heeft hij eerder al kunnen vaststellen dat de dagen 70 miljoen jaar geleden een half uur korter waren dan vandaag en dat een jaar toen 372 dagen telde. Hij werkt ook mee aan archeologisch onderzoek over bevolkingsmigraties tijdens het Neolithicum.