Naar een volwaardige en inclusieve universiteit: oratie terugkijken

Per 1 augustus 2019 is Leoniek Wijngaards-de Meij hoogleraar Data use for innovation in Higher Education. Op woensdag 15 september 2021 sprak zij in het Academiegebouw haar oratie uit, getiteld Naar een volwaardige en inclusieve universiteit.

In het Digitaal Universiteitsblad (DUB) kwam de nieuwe hoogleraar uitgebreid aan het woord. Ze vertelde DUB dat ze, zoals ze ook in haar oratie aangeeft, meer aandacht voor professionalisering van de docent wil. De onderwijstaken van een universitair docent verdienen meer erkenning: “Hoe kan het dat wetenschappers die meer dan de helft van hun tijd aan onderwijs besteden hier niet voor erkend en beloond worden?” vraagt de hoogleraar zich af.

Wijngaards-de Meij is vicedecaan van de faculteit Sociale Wetenschappen en Principal Fellow bij het Centre for Academic Teaching van de Universiteit Utrecht.