Mijn hond heeft suikerziekte. Hoe kan dat?

Hart voor Dieren

Bij onze Keeshond van 3 (Balou) is enkele maanden geleden diabetes geconstateerd. Sindsdien is het een komen en gaan bij de dierenarts om de hoeveelheid insuline vast te stellen. Deze fluctueert namelijk flink. Hoe lang duurt het voordat er een 'vaste' hoeveelheid kan worden gecalculeerd? En is er iets dat wij fout hebben gedaan waardoor onze hond diabetes heeft gekregen? Hij is nooit te dik geweest en we hebben hem geen ongezonde dingen gevoerd. Gaat diabetes ooit weg of is dit een ziekte die voor altijd is?

Dr. Hans Kooistra, Endocrinoloog bij de Universiteitskliniek voor Gezelschapsdieren aan de Universiteit Utrecht, geeft antwoord.

Diabetes mellitus (oftewel suikerziekte) heeft altijd een achterliggende oorzaak. Bij de hond betreft dat meestal afbraak van de insuline-producerende cellen door het eigen afweerapparaat van de hond. Daarnaast kunnen bepaalde medicijnen en ziekten die leiden tot een overmaat aan hormonen die het effect van insuline tegengaan, suikerziekte tot gevolg hebben. Ook de hormonale veranderingen na de loopsheid kunnen bij de hond leiden tot suikerziekte. Vetzucht en te weinig beweging zijn bij de hond, in tegenstelling tot de situatie bij de mens en de kat, geen oorzaken van suikerziekte.

Het volledige artikel is verschenen in Hart voor Dieren, februari 2017