Migratie in Nederland in de 20e eeuw interactief in kaart gebracht

Migmap (Meertens Instituut, 2013)

Waar zijn de voorouders van de huidige inwoners van een plaats geboren, en waar wonen tegenwoordig de nakomelingen van hen die daar een eeuw geleden zijn geboren? Op deze vragen geeft een nieuwe website van het Meertens Instituut (KNAW) het antwoord voor maar liefst vier generaties. De website is van belang voor sociologen, sociaal-economen, taalkundigen, demografen, genealogen, en ieder ander die geïnteresseerd is in bevolkingsontwikkeling. De site is tot stand gekomen onder leiding van naamkundige dr. ir. Gerrit Bloothooft (Utrecht Institute of Linguistics OTS).

Interactieve kaarten geven voor elke gemeente in Nederland aan waar de inwoners, die in 2007 tussen 30 en 50 jaar oud waren, zijn geboren. Daarnaast worden percentages gegeven voor de belangrijkste immigratielanden.

Bijzonder is dat er ook kaarten zijn die dat laten zien voor vier generaties: de huidige inwoners, hun ouders, grootouders en overgrootouders. Behalve op huidige inwoners kan ook gezocht worden op de oudste generatie: degenen die tussen 1880 en 1900 in een bepaalde gemeente zijn geboren. Via deze zoekopdracht worden de woonplaatsen (in 2007) getoond van kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen.

De kaarten kunnen ook worden gekozen voor regio’s, dialectgebieden en provincies. De verhuisafstanden over generaties in de 20e eeuw blijken minder groot was dan we misschien denken. Men hecht – ook tegenwoordig – nog vaak aan zijn plaats en zijn regio. Maar de mate waarin verschilt over Nederland.

Bezoek de website