Meteorologische metingen

botu meetopstelling

Het academisch jaar is begonnen, dat betekent dat Utrecht weer volgelopen is met studenten. Ook in de Botanische Tuinen merken we dat met de verschillende practica en onderzoeken die hier worden gedaan. Alleen gaat het dit keer niet om bijzondere planten of bomen, maar een 10 meter hoge meetmast. Afgelopen weken heeft een tiental studenten van de master ‘Climate Physics’ namelijk een meetopstelling opgezet in de Tuinen voor het vak ‘Meten, analyseren en interpreteren van observaties’, dat ze moeten volgen tijdens hun master.

botu meetopstelling

De meetopstelling bestond uit een 10 meter hoge mast, waarmee op 5 verschillende hoogtes onder andere de temperatuur, luchtvochtigheid, windsnelheid, windrichting, luchtdruk en zonnestraling kon worden gemeten. Daarnaast was er nog een kleine mast van 2 meter hoog waarmee ze turbulentie in de atmosfeer konden meten. Voor elektriciteit zorgden de studenten zelf, met zonnepanelen en batterijen werd de meetopstelling voorzien van stroom. Het is niet zo dat de studenten naast de mast zaten om te turven en te meten, het is een volautomatisch systeem. De onderzoeksgroep (Institute for Marine and Atmospheric Research) heeft vergelijkbare systemen staan in Antarctica en Groenland. In de Tuinen komt echter een meer geavanceerd systeem te staan.

botu meetopstelling

Waar het meetsysteem in Antarctica wel een jaar staat om gegevens te verzamelen, werd de meetopstelling in de Tuinen na een aantal weken alweer afgebroken. En dan begint pas het echte werk voor de studenten. Ze moeten een antwoord zien te vinden op de onderzoeksvragen die ze meekregen. Wat gebeurt er nu op de grens van het aardoppervlak en de atmosfeer? We zijn benieuwd naar de bevindingen!